בלוג

הכירו את האוצרים הבאים של האמנות הישראלית

התכנית לתואר שני במדיניות ותאוריה של האמנויות בבצלאל, הפועלת בהנסן, נולדה מתוך השיח ההולך וגובר אודות רב תרבותיות. עולם שבו האומנויות השונות מתחברות ומתמזגות לזרם אחד שמעלה את מעשה האומנות כאובייקט המרכזי. איפה הגבול בין אדריכלות לבין עיצוב? איפה הגבול בין היסטוריה לסוציולוגיה? איפה הגבול בין צילום לכאורה אובייקט ללא מילים לבין הטקסט שמנסה להסבירו? קיבצנו עבורכם ארבעה בוגרים שפועלים בעולם האמנות העכשווית בישראל ומעניקים לכם הצצה לעולמם.

אופקים חדשים במחקר

שרון תובל הוא אוצר עצמאי. אוצר תערוכות גדולות ובמקביל מנהל את אוסף רשת ישרוטל ורוכש עבורם אמנות עכשווית תוך כדי יצירת פרויקטים המשלבים את עולם האמנות יחד עם עולם המלונאות, כמו תוכנית הרזידנסי שהקים במלון יערות הכרמל או פרויקט החממה לאמנות דיגיטלית בירקון 19, שהוא אוצר ומנהל. שרון מספר כי “ההיכרות שלי עם בצלאל, צוות המרצים במיוחד, תורם לי רבות עד היום במישורים שונים ובפרויקטים שאני יוזם. כמו כן, אופן החשיבה שלי על מחקר, על תחומים תיאורטיים וחיבורם אל תחומי העשייה האוצרותית, השתנו לגמרי. ניתן לומר שהלימודים שינו את הגישה המחשבתית שלי אודות מחקר תיאורטי על עולם האמנות וסביבו”.

“כשנרשמתי ללימודים במדיניות ותיאוריה של האמנות, זה היה עוד במחזור הראשון של התואר. באתי מתחום האוצרות עם ניסיון בתערוכות ופרויקטים חשובים מאחורי, כמו במוזיאון חיפה, תערוכות בינלאומיות בלונדון, וינה, רוטרדם וכו’. והיו חסרים לי אופקים של מחקר בתחומים הנושקים לאמנות: פילוסופיה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה והתוכנית מלאה לי את החסר, אפשרה לי לקחת הפסקה ממרוץ החיים יומיים בשבוע, פסק זמן שהוקדש כל כולו לספיגת ידע מממרצים שחוכמתם נדירה כמו פרופ’ מנחם ברינקר”.

13268479_994716960648071_8149936472087585581_o

רבתחומיות – אוצרות סאונד

חגית ורנר היא אוצרת סאונד ארט פסאז’. “באתי מבצלאל ואחרי כמה שנים מחוץ לאקדמיה, ביומיום של הפרקטיקה האדריכלית, היתה חסרה לי החשיבה, החקירה והתרגול של רעיונות שעומדים בבסיס פעולת היצירה. רציתי שינוי, רציתי טריגר שיעורר התחלה של תהליך אחר, והתכנית נראתה כמו מסגרת שתניע אותי להעמיק ולחזור ליצירה. המיקום בירושלים, גם קסם לי מאוד – לנשום אוויר אחר קצת ליומיים בשבוע.

היום אני אוצרת עצמאית פעילה, מתמקדת באמנות סאונד ופרפורמנס. זו השנה השלישית שאני אוצרת סדרה בשם “סאונדארט פסאז'” ובאוגוסט האחרון אצרתי סדרה של ארבע עבודות במוזיאון תל אביב. כשהתחלתי ללמוד לא היה לי מושג שאמצא את עצמי עוסקת בסאונד. למרות שבדיעבד זה הגיוני כי זה מחבר כל כך הרבה דברים שהיו קיימים אצלי בנפרד. אני חייבת לזקוף לטובת התכנית שעזרה לי לחבר בין כל הדברים, חיבור שהוביל אותי לעסוק במשהו שבוער בי ומבחינתי זה היה שווה הכל”.

13308601_996669753786125_1236829462846677996_o

עיצוב תערוכות ונקודות מכירה

לי צבר הגיעה למסלול של אוצרות וכתיבה בעקבות עבודת מחקר שעשתה בשנה ג’ בתואר הראשון, עיצוב תעשייתי מכליל במכללה האקדמית הדסה. במסגרת המחקר היא בחנה מה הם הרכיבים שמרכיבים סדרה של מוצרים? בתהליך המחקר היא יצרה ספר/ קטלוג המתאר דרכים ליצירת סדרות, כמו למשל; צבע, טקסטורה, כמות, חומר וכו’. היא ניסתה להבין “מה מחבר בין אובייקטים והופך אותם רלוונטים אחד לשני ומעבר לזה, איך חיבור של מספר אובייקטים מייצר סיפור חדש ושונה מאשר שכל אחד מספר לבד”?

היום לי עוסקת בתחום של עיצוב תערוכות ונקודות מכירה והיא מספרת שהיא הגיעה לתחום בזכות הלימודים בבצלאל. “קיבלתי במהלך הלימודים הזדמנות להתנסות מעשית במחלקה לעיצוב תערוכות במוזיאון ישראל. הרגשתי שבעיצוב תערוכות אנצל את הידע שלי בעיצוב ואוצרות בצורה הטובה ביותר. ובעקבות ההתנסות המעשית קיבלתי כלים והתפתחתי לעיצוב תערוכת לגו בבודפשט באופן עצמאי”.

13403795_1003591119760655_8456875107155120572_o

הרחבת הידע

 נטלי פסלב שטרן מגיעה מרקע של עיצוב ותקשורת חזותית. שני תחומים שמוגדרים כ’אמנות שימושית’. לדבריה, בפרקטיקה היומיומית שלה היא נדרשת לעשות מהלכי אוצרות מהם היא נהנית במיוחד וההנאה הזאת הובילה אותה להרחיב את הידע בנושא: “רציתי להרחיב את הידע שלי באמנות עכשווית, להיחשף לפרקטיקות חדשות ולחקור אודות טשטוש הגבולות שבין עיצוב לאמנות”.

חוויית הלימודים בתכנית הייתה מעשירה ובעיקר מניעה למחשבה. לימודי אמנות, בשונה מתולדות האמנות, ופילוסופיה לצד קורסים מעשיים, בדגש על כתיבה, ביקורת אמנות ושיעורים מודרכים ע”י מיטב האוצרים במוזיאונים השונים ברחבי הארץ, הפכו את הלימודים לחווייתיים, מגוונים ומלאי תוכן.

היום נטלי עוסקת בשדה העיצוב הגרפי על גווניו השונים בדגש על מיתוג, אותו רכשה בתואר הראשון שלה, בבצלאל גם כן. כיום היא ממשיכה להעשיר את הידע שלה באוצרות, ובימים אלו ממש לקראת סיום המחזור הראשון ללימודי מוזיאולוגיה במוזיאון ישראל – בתכנית משותפת של התואר השני בבצלאל והמוזיאון.

תוכנית התואר השני (M.A) במדיניות ותיאוריה של האמנויות מציעה 2 מגמות: אוצרות וכתיבה ביקורתית. מטרת התכנית היא לתת מענה למחקר רב תחומי: אמנות, עיצוב וארכיטקטורה שנחקרים מתוך גישות הלקוחות ממדעי הרוח והחברה. במסגרת זו עולה הצורך במחקר ובדיון תיאורטי והכשרה מקצועית בתחומים הנלווים לעולם האמנות והעיצוב.

אוצרות, מוזיאולוגיה, ביקורת אמנות ועיצוב, כתיבה ביקורתית, היסטוריה של האמנות והעיצוב ומדיניות של תרבות הם רק חלק מהתחומים הנושקים לאמנות, עיצוב וארכיטקטורה. תחומים אלו מתווכים בין הקהל ליוצרי או יוצרות התרבות.

אם גם אתם מתעניינים בעולם האמנות ורוצים להכיר מקרוב – אנו מזמינים אתכם להגיע ליום הפתוח שלנו שיתקיים ביום רביעי הקרוב ה 15.06.16 בבית הנסן, רחוב גדליהו אלון 14 ירושלים.

בשעה 16.00 – סדנת התנסות בכתיבת ביקורת תרבות עם ארנה קזין.
בשעה 17.00 – פגישת היכרות עם ראש התכנית ד”ר ליאת פרידמן ומר יגאל צלמונה מרכז מגמת האוצרות ולימודי המוזיאולוגיה.

להרשמה ליום הפתוח – להרשמה

Recommended posts

הערים של המחר – עיצוב אורבני בישראל

מה זה עיצוב אורבני? מה תפקידו של מעצב אורבני? באילו כלים הוא משתמש? מה ההבדל בין עיצוב אורבני לתכנון ערים? פגשנו את ד"ר אלס ורבקל… קרא עוד