פודקאסט

שיחה עם טל ארז, אוצר שבוע העיצוב

טל ארז, אוצר שבוע העיצוב: ״אני מרגיש שעשינו קפיצת מדרגה משמעותית אל עבר הגשמת המטרות שלנו כאירוע שיש לו תוקף משמעותי הן בקהילה ובמרחב המקומי והבינלאומי״

שבוע העיצוב ירושלים 2018 תם ונשלם, ואלפי המבקרים נהנו מעשרות תערוכות מקומיות ובינלאומיות בהשתתפות למעלה מ-100 מעצבים מהארץ ומהעולם. בירושלים הוא יוזמה של משרד ירושלים ומורשת ושל הרשות לפיתוח ירושלים. האירוע מתקיים בתמיכת עיריית ירושלים ובניהול חברת רן וולף מ-2011.
היה זה שבוע מיוחד שכלל מגוון רחב של אירועים, הרצאות, סדנאות, סיורים, הופעות, הצגות ופעילויות לכל המשפחה.
כעת, כששבוע העיצוב מאחורינו, תפסנו לשיחה את טל ארז, האוצר הראשי של שבוע העיצוב, על כל מה שהיה לנו ועל מה שצפוי להיות בשבוע העיצוב הבא. טל, יחד עם ענת ספרן, המנהלת האמנותית של האירוע, אחראים על בניית התמה השנתית של שבוע העיצוב, מבנה התוכן, בניית התכניות והאירועים, איתור מעצבים ושותפים, ליווי אוצרותי של כלל הפרויקטים ואוצרות התערוכה המרכזית של שבוע העיצוב והמיצבים הראשיים של השבוע.

במה שבוע העיצוב עסק השנה? סביב איזו סוגייה הוא דן?
״שבוע העיצוב השנה – ״השמורה״ – עסק בשימור ושמרנות ככלים דרכם אנחנו מלווים וממשיכים את העבר אל תוך העתיד. שבוע העיצוב בדק את מקומם של המעצבים בתוך תהליך זה, את השאלות לגבי שימור העבר, ונועד להביט אל העתיד תחת הפריזמה הזו, ותחת שורה של אירועים ותערוכות המכונסים תחת שלושה תתי נושאים – שימור וסביבה, שימור וחברה, שימור ותרבות״.

איך אתה מסכם את שבוע העיצוב?
״שבוע העיצוב הולך ומתפתח משנה לשנה אל עבר תוכן והפקה מהודקים יותר, פרוגרמת אירועים עשירה וטווח רחב מחד של פרויקטים, דיסיפלינות וגישות, ומצד שני, קשר ברור ביניהם. השנה, גם בכמות הקהל שגדלה, גם בפרופיל של הקהל, וגם בתגובות ששמענו, הן מהמעצבים המשתתפים והן מהמבקרים, אני מרגיש שעשינו קפיצת מדרגה משמעותית אל עבר הגשמת המטרות שלנו כאירוע שיש לו תוקף משמעותי הן בקהילה ובמרחב המקומי והבינלאומי״.

מה היו ההבדלים בין שבוע העיצוב האחרון לבין שבועות עיצוב קודמים שאצרת?
״התחדדנו, ואני מרגיש שאנחנו מתחילים לפענח את החלל המורכב של בית הנסן, גם תוך שימוש בחללים שלא פעלנו בהם בעבר, וחלקם לא נחשפו לציבור מעולם. בנוסף, כמות העבודות החדשות השנה שנתפרו במיוחד עבור שבוע העיצוב (מטרה שהתחלנו להביא לידי ביטוי כבר שנה שעברה) הייתה חסרת תקדים, ועמדה על כ-80% מכלל הפרויקטים שהוצגו.

מה היו האתגרים הגדולים בשבוע העיצוב?
״האתגר הגדול ביותר הוא לייצר תוכן משמעותי ומאתגר מחד, ומצד שני לייצר אירוע מאוד חווייתי ומרובה שכבות, שלא ירחיק קהל רחב, אלא כזה שאת התוכן שלו ניתן לקרוא בכמה מישורים ודרגות העמקה. המתח הזה הוא מאוד עדין, בייחוד כשהוא נפגש עם הציר הנוסף שאנחנו עובדים איתו, שהוא פורמט ה״שבוע״ – פרק זמן שהוא לא בדיוק תערוכה ולא בדיוק אירוע״.

מה היו התגובות של המבקרים לתערוכות?
״התגובות היו ברובן טובות, אבל חשוב מכך, היו הרבה תגובות. כמעט לא נתקלנו באדישות. מן הסתם סוג עיצוב כזה וסוג תוכן כזה נוטה להיות מעט קונטרוברסיאלי, ועצם העובדה שהוא מעורר דיונים לכאן ולכאן, בין אם כלפי התוכן הנושאי ובין אם העיצובי, משרת את התפקיד לייצר פה דיון משמעותי על עיצוב ותפקידיו״.

איך לדעתך אפשר להנגיש את נושא העיצוב לקהל רחב יותר?
״לא על ידי רידוד התכנים או מיסגורם בתוך השיח הדקורטיבי-כלכלי שלרוב הם חיים בו, אלא דווקא על ידי חיזוק הקשר העמוק שלו ליומיום שלנו, בין אם חברתית, פוליטית או תרבותית. יש לספק איזון נכון בין תוכן, צורה וחוויה. כלומר החיבור האינטואיטיבי שהוא מייצר, החיבור האסתטי שלנו אליו, ולבסוף החיבור התוכני, שמייצר קריאה מרובדת של הפרויקטים שמתאימה לקהלים שונים״.

במה הולך לעסוק שבוע העיצוב הבא?
״עוד מוקדם לדבר על זה, אבל כמו תמיד, הוא יעסוק בנושא חברתי שהוא אינהרנטי לישראל בכלל ולירושלים בפרט, שצף ועולה כרלוונטי בעולם. אני חולם להביא לשבוע העיצוב הבא את המוכשרים, החושבים, המעזים והרעבים למקום שמאפשר להם לפעול לכיוון המקסימום שעיצוב יכול לייצר – בחוויה, בצורה ובתוכן. בסוף הפרויקט הזה בנוי ומצליח מתוך המחויבות והיכולות של המשתתפים בו״.

לצפייה באלבום תמונות של ״שבוע העיצוב״ לחצו כאן
צילום: דור קדמי

פוסטים מומלצים

פסטיבל Play

פסטיבל PLAY שאמור היה להתקיים זו השנה השנייה בבית הנסן במהלך חוה״מ פסח, נולד מתוך הרעיון שהדמיון העשיר של הילדים שלנו הוא בונה המשחקים האולטימטיבי.… קרא עוד

פרימוורה עד הבית

"פרימוורה, אביב באיטלקית, הפך להיות מושג בתרבות דרך ציור מאת סנדרו בוטיצ'לי בן תקופת הרנסאנס. הציור, אשר נוצר בשנת 1482, מציג סצנה מיתולוגית המתארת, על… קרא עוד

דיירי הבית – תכנית התואר השני בעיצוב תעשייתי, בצלאל

"אחד הקולות הכי חזקים שעולים מהמשבר הזה הוא השקט. בהתחלה זה היה שקט של פחד והסתגרות, אחר כך השקט של הפסקת המירוץ של היום-יום, השקט… קרא עוד