ארועים ותערוכות

שבוע העיצוב ירושלים, האירוע השנתי של בית הנסן, ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת, יפעל השנה תחת התמה ״קרקס הבריחה״ בין התאריכים 18-25 ביוני 2020, בבית הנסן, ירושלים.

 

בשנת העשור להקמתו במהדורתו הבינלאומית החמישית, ממשיך שבוע העיצוב להיות אירוע העיצוב הציבורי המוביל בישראל, עם למעלה מ30,000 מבקרים, בהשתתפות כ-200 מעצבים מהארץ ומהעולם במעל ל-40 אירועים, תערוכות ומייצבים, וביצירת שיתופי פעולה חדשים עם גופים מובילים מקומיים ובינלאומיים. שבוע העיצוב ירושלים שם דגש על עבודות חדשות בדגש לא מסחרי ומבוסס תמה, בחתכי רוחב דיציפלינריים וביצירת פורמטים חדשים לתצוגה, לפרפורמנס ולאירועים.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2020 קורא למעצבים/ות מכלל הדיציפלינות להגיש הצעות לעבודות קיימות או חדשות תחת התמה השנתית ״קרקס הבריחה״ (שם זמני) והמבנה הייחודי שלה (ראו פירוט למטה). קנה המידה של העבודות גמיש- עבודות בודדות, פרויקטים רחבים, מייצבים, תערוכות, פרפורמנס, עבודות חוץ ועוד.

 

עבודות נבחרות יוזמנו להמשך דיון עם צוות שבוע העיצוב. עבודות שיוצגו בשבוע העיצוב יזכו למימון. ראו לוח זמנים בהמשך.

יכולים להגיש יוצרים בודדים או קבוצות.

 

התמה השנתית: קרקס הבריחה (זמני)

 

מהרגע בו הזדחלה תודעה למוחינו, והשלמנו עם מציאות חיי היומיום – כפרטים, כחברה וכגזע – אנו מחפשים ממנה מפלט. אסקפיזם, ככלי התמודדות פסיכולוגי, לבש צורות רבות. מספרות ועד מוזיקה, תיאטרון או מסעות, משחקים או חיפוש פנימי – בין אם הוא פילוסופי, פסיכולוגי, או כימי. אנו בורחים אל הוירטואלי, אל הטבע, אל תאוות, אל זהויות ותרבויות אלטרנטיביות. אנו בורחים מפרדיגמות שולטות אל מציאויות חלופיות או לרגעים של עונג טהור. לאורך קיומנו, אנו מאזנים את קשיי היומיום על ידי הפניית העורף אליהם, ליום או לחיים שלמים, כדרך אישית למרוד, או בתנועה יחד עם ההמונים אל עבר הסחות דעת חדשות ומפתות.

 

אולם יותר ויותר, אנו מעומתים עם העובדה כי לקיומנו יש משקל חברתי, וכי איננו יכולים עוד להגביל עצמנו לנקודת מבט אנוכית ואינדיבידואליסטית על העולם. מה שאנחנו עושים משפיע על החברות איתן אנחנו באים במגע, על הישרדות הכוכב שלנו, ועל ביטחונם וזכויותיהם של תושביו, אלה האנושיים ואלה שלא. בעוד המודעות למחיר של קיומנו גדלה דרך מספר אינסופי של אמצעי תקשורת, נדמה כי לא ניתן עוד לברוח מהידע החדש הזה על העולם. ככל שננסה להתעלם מכך, החופשות הקטנות שלנו לא מפסיקות להזכיר לנו את עלותן ומנגנוני הבריחה שלנו נפגעים.  

 

כל טיסה שאנו לוקחים, למשל, חודרת מתחת לעור שלנו כאשר המידע אודותינו נאסף ומנוצל בעת רכישת הכרטיס ברשת, כאשר אנו מוסיפים לספירה את טביעת הפחמן שלה, וכאשר מדיניות ההגירה או זכויות האדם ביעד שלנו כיכבו, ככל הנראה, בחדשות האחרונות. תג המחיר של מילוי תאוותנו צף ועולה בסרטים תיעודיים והדרמות המציאותיות שממלאים את מסכינו; בחדשות מסביב לשעון ובקמפייני ההאשטאג שממלאים את הפיד שלנו; במערכונים קומיים וסאטירות; במידע על אריזות המזון. בישראל, מקום בו נטען כי הכל פוליטי, האסקפיזם הכרחי באותה מידה בה המציאות בלתי נמנעת. שאלות ביטחון ומתחים חברתיים שזורים זה עשורים בקניונים ובשווקים, בבידור ובאוכל, במסלולי הטבע ובכבישים המהירים. ובעוד איננו יכולים לחיות בלי הבריחות שלנו, נעשה קשה יותר ויותר לראות אותם כמפלטים טהורים ובלתי מזיקים.

 

מתוקף תפקידו כפסטיבל, צורה אסקפיסטית כשלעצמה, שבוע העיצוב ירושלים 2020 מבקש להחיות ולחקור צורה טהורה לכאורה של אסקפיזם, לפחות במקורותיה – פסטיבל הפסטיבלים, היכל הבידור והפלא – הקרקס הנודד. ישות טעונת קונפליקטים, הקרקס הוא באחת פלאי ומסוכן, מכיל ונצלני, קסום וטכנולוגי, טהור ואפל. הוא ההגשמה של הפוטנציאל האנושי, וכשהוא מתפרק, מזכיר לנו את חוסר היכולת שלנו למלא אותו. הוא מראה לנו את פלאי העולם והטבע, בעוד הוא מזכיר לנו את המחיר שנדרש כדי להביא אותו לפתחינו. הקרקס הוא המקום בו האסקפיזם הטהור ביותר והמציאות הקשה ביותר נפגשים.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2020 מציע שעיצוב יהפוך לקרקס זה – לא פעם שם עבור נוחות, פינוק ואסתטיקה, כדי להקל עלינו דרך יעילות ופתרונות יצירתיים, כדי להמחיש לנו פוטנציאל פלאי דרך החדשנות אותה הוא מקדם. אולם על אף שעיצוב שם כדי להוריד מאיתנו את מעמסות היומיום המורכב, הוא גם, בדומה לקרקס, המקום בו טכנולוגיה, אקולוגיה, מתחים חברתיים, קצוות ושאלות תרבותיות נפגשים, היכן שהם מובאים לדיון, ומונחים למבחן הקהל.

 

לאורך שבוע קיומו, ״קרקס הבריחה״ יחקור את החזית הבוהקת של הקרקס ואת אחורי קלעיו האפלים, ואולי אף יציע לנו רגע של נחת, כמו שעיצוב עושה לא פעם. אבל אולי, רק אולי, הוא גם יזכיר לנו שלא ניתן לברוח מהמציאות, ושמה שאנחנו עושים הוא תמיד השתקפות של מי שאנחנו.

 

דגשים עבור הקול הקורא:

הקרקס שמציע שבוע העיצוב ירושלים 2020 הוא מטאפורה לבחינת נושא האסקפיזם מתוך הפריזמה של עיצוב. מוזמנים להגיש כל הצעה הנמצאת רלבנטית לקשר שבין אסקפיזם לעיצוב. כמו כן, התמה שמה דגש על המשולש שבין הדיציפלינה של עיצוב, הנושא של אסקפיזם והפורמט של הקרקס, בו אנו רואים הזדמנויות. הצעות שלוקחות בחשבון את הקשר בין שלושת ההבטים הנ״ל, יזכו לדגש מיוחד.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2020 יעקב אחר ההגיון והמבנה של הקרקס הנודד של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 ויחקור את התמה תחת מספר כותרות מרכזיות:

 

  1. האוהל המרכזי – היכן שהריגוש ומתיחת הפוטנציאל האנושי נפגשים עם הסכנות שבו. הדגש של פרק זה הוא פרפורמטיבי, אולם פורמטים אחרים יתקבלו בברכה.
  2. חיות ותהלוכה – היכן שחשיפת הבלתי ניתן להשגה, האקזוטי והרחוק, פוגשים את המחיר המוסרי והאקולוגי שהוא גובה.
  3. הפריק שואו – אשר בוחן את המתח שבין המכליל והנצלני שבחריגות חברתית, ואת מיקומם של אלו שבשולי החברה.
  4. היריד – אשר חוקר את תחום האוכל והמשחקים בתוך הקונטקסט של היריד, ואת המתח שהם מציגים בין אסקפיזם למציאות.
  5. מיסטיקה – אשר בוחן את המתח שבין טכנולוגיה ורוחניות, עובדות ואמונה.
  6. התערוכה המרכזית של שבוע העיצוב – התערוכה תבחן את נושא האסקפיזם דרך פריזמות של טכנולוגיה, טבע, בידור, נרקוטיקה, מבנים חברתיים, ועוד. הצעות לחלק זה לא צריכות להתייחס בהכרח לנושא הקרקס.

 

* בעוד פרקים אלו מהווים את ליבת המבנה של שבוע העיצוב, הצעות אחרות אשר בוחנות את הקשר בין אסקפיזם, קרקס ועיצוב יתקבלו בברכה.

 

נא לצרף:

הצהרת כוונות המעצב ותיאור הפרויקט המוצע. עד 400 מילה.

דימויים ומידע טכני להמחשת הפרויקט:  

– לפרויקט קיים: צילומים, מידות, חומרים, תנאי תצוגה מיוחדים במידה ויש, מתי ואיפה הוצג.

– לפרויקט חדש: סקיצות, הדמיות, פירוט טכני והערכת תקציב.

קורות חיים של המעצב/מעצבים המגישים ולינקים רלבנטיים.

תיק עבודות (עד 5mb) עם דוגמאות רלבנטיות.

 

לוחות זמנים:

הגשות יתקבלו עד לתאריך 30 בינואר 2020

עבודות רלבנטיות יוזמנו לדיון נוסף עם אוצרי שבוע העיצוב במהלך חודש ינואר.

לאחר פיתוח נוסף, ייבחרו העבודות לתצוגה בשבוע העיצוב.

 

נא לשלוח את הצעותיכם ל – opencall@jdw.co.il בקובץ PDF אחד המרכז את כל החומרים.