בלוג

שיחה עם האמן הלל רומן

קשה למצוא מישהו שלא שמע על הביטקוין- המטבע הדיגיטלי שצבר תאוצה בשנה האחרונה. הביטקוין, שהוא מטבע עצמאי לחלוטין בשימוש גלובלי חופשי, מבוסס על מנגנוני קריפטוגרפיה ורשת תקשורת עמית לעמית, כשתהליך הנפקת מטבעות חדשים למחזור מכונה “כרייה”. אותם מטבעות דיגיטלים עומדים במרכזו של המיצב החדש אותו יצר האמן הלל רומן במסגרת התערוכה הקבוצתית ״דומסטיקה״ שתתקיים בקרוב בבית הנסן אותה אצרה אלפא חיימוב.

״המיצב שיצרתי הוא למעשה חדר הכולל שתי מיטות ושולחן ומדמה חדר של נזיר או נזירה. במרכז החדר יעמוד מחשב שכורה מטבעות אתריום – מטבע דיגיטלי ממש כמו הביטקויין, ומייצר סאונד לפי מהירות הקריאה של המחשב. הסאונד הוא למעשה מוזיקה די מונוטנית המאפשרת לדעת שהכריה נמשכת״, אומר הלל.

פסטיבל חיים/אמנות (LIFE/ART) בגלריה יפו 23  בירושלים, 2012, שהיתה שייכת לבצלאל לפני כמה שנים. אוצר :דר’ רועי ברנד. עבודת האמנות: עיצוב חלל חברתי, טריבונות ופסלי רצפה ותקרה.

 

כבר 15 שנה שהלל עוסק באמנות. הוא למד במדרשה לאמנות, עשה תואר שני באמנות בלונדון בבית הספר גולדסמית׳ ומרצה במדרשה לאמנות. ״אני דן בשאלות של היחס שבין אמנות לאינטרנט לדימיון הקיבוצי שלנו לגבי העתיד״, הוא מספר. ״שאבתי השראה ליצירה מההיסטוריה של בית הנסן שהיה בעבר מנזר – היו מנזרים באירופה, שהתפרנסו מטביעת מטבעות. לרוב מוכרים אמנות כדי לייצר כסף, ואילו במיצב שלי אני מייצר כסף תוך כדי האמנות כל זאת תוך שימוש במשאבים ציבוריים ויצירת רווח לאמן״.

מה המיצב של כריית המטבעות מנסה להעביר לקהל?
״המיצב מעלה שאלות על הקשר שבין האמן למוסד שמארח אותו. היצירה נועדה לייצר אווירה של הרהור- יש צלילי פעמון המתנגן ברקע ומיטה שאפשר לשכב עליה. בנוסף, המיצב עוסק בלקיחת בעלות על אמצעי הייצור, סוג של אקטיביזם. המחשב הופך לרשת שמהווה אלטרנטיבה לשרתים בחברות הריכוזיות, וכך אני תורם לאקולוגיה אינטרנטית חדשה״.

פסטיבל חיים/אמנות (LIFE/ART) בגלריה יפו 23  בירושלים, 2012, שהיתה שייכת לבצלאל לפני כמה שנים. אוצר :דר’ רועי ברנד. עבודת האמנות: עיצוב חלל חברתי, טריבונות ופסלי רצפה ותקרה.

 

מה תעשה עם הכסף שאתה כורה?
״אני לא יודע מה אני הולך לעשות עם הכסף. הערך של המטבע עולה עם הזמן וזאת השקעה עם פוטנציאל. יכול להיות שאשתמש בכסף כדי לקיים פעילות אמנותית אחרת״.

תערוכת דומסטיקה, בה מציגים גם האמנים הילה טוני נבוק ומחמוד קייס, עוסקת באמנות סביב ההרגשה של בית שבו אין אנו מרגישים לגמרי בבית. בהקשר הזה, אומר הלל כי המיצב שבנה מהווה סוג של הגשמת חלום: ״כריית המטבעות היא דוגמה להכנסה פסיבית שכולנו חולמים עליה- משהו שמכניס לך כסף מבלי שתצטרך לעבוד בו, ואם יש לך הכנסה כזאת אתה לא צריך לצאת מהבית. בית זה מקום שאני חוזר אליו אחרי שאני עובד, ויש לי חלום שהבית יכלול את כל הפעילויות שלי״.

הביאנלה לאמנות בהרצליה, 2009 . אוצר: יהושע סימון. עבודת האמנות: מצפה כוכבים, אמיתי, חי ועובד והזמינו אנשים לעלות ולצפות בכוכבים.

תערוכת דומסטיקה תתקיים בבבית הנסן בירושלים, בין ה-16 בפברואר עד ה-24 במרץ, ראשון-חמישי 10:00-18:00, שישי 10:00-14:00. הכניסה חופשית. אירוע פתיחת התערוכה יתקיים ביום שישי 16 בפברואר בשעה 12:00.

לפרטים נוספים על התערוכה

 

הלל רומן, Drone Miner, רכיבי מחשב, עץ לבוד וסאונד, 2018

Recommended posts

שיחה עם טל ארז, אוצר שבוע העיצוב

טל ארז, אוצר שבוע העיצוב: ״אני מרגיש שעשינו קפיצת מדרגה משמעותית אל עבר הגשמת המטרות שלנו כאירוע שיש לו תוקף משמעותי הן בקהילה ובמרחב המקומי… קרא עוד

“מעבר לחומר” – שיחה עם סמדר צוק-פרננד

אחד מהאמנים הבינלאומיים הבולטים ביותר בתחום הצורפות, הוא פיטר באוהיס (Bauhuis Peter), הפועל וחי במינכן, ובעברו עסק כמרצה לצורפות עכשווית באקדמיה “אלכימיה” שבפירנצה. במשך כחצי… קרא עוד

שיחה עם פיאמטה מרטגאני

לצד הקליגרפיה, עצי הבונסאי והמנגה, משגשגת לה ביפן אמנות נוספת - האיקבנה. איקבנה ("אִיקֶרוּ" - לסדר, להעניק חיות, "הנַה" - פרח), הינה אמנות סידור פרחים… קרא עוד