ארועים ותערוכות

ביום שישי 28.4.23 תיפתח במרכז לאמנות ומחקר מעמותה תערוכה חדשה של האמן המוערך דב אור נר בן ה-97. התערוכה היא מיצב פיסולי הכולל שלוש סדרות של עבודות חדשות שיצר אור נר בחמש השנים האחרונות: מלון המצורעות (2023) ידידתי הקורונה (2020) ומלון הפסלים (2018).

 

בסדרות אלו, שיצר בסלון ביתו בקיבוץ חצור, אור נר משתמש בטכניקות של קולאז׳ ורפרודוקציה (זירוקס) בשילוב רישום על הרפרודוקציה במרקרים או בעפרונות. כל העבודות נוצרו על הדפסות בגודל אחיד – A3. בסדרות אור נר מחבר בין היום-יומי לקאנוני, בין טוש המרקר הילדותי וצבעיו העזים לדיו התעשייתי, בין ההעתק המכני לניכוס האישי. העבודות מתאפיינות בקריצה ובהומור, בבחירה להמשיך לערער על הגמוניות אמנותיות, בהרהור הלא-ישיר על התקינות הפוליטית ובמשחקיות אין-סופית. התערוכה היא יצירה של אמן בעשור התשיעי לחייו, שלא מפסיק ליצור ולא נמנע מלגעת בנושאים שהם עדיין טאבו באמנות ובחברה. ההתערבות האמנותית של אור נר היא פואטית: ביצירתו המגפה היא מלכה, והאמנות היא שטיח שניתן לדרוך עליו.

 

התערוכה מבוססת על עקרון השכפול וההעתק כבחירה אסתטית. הסדרה מלון המצורעות אינה מוצגת בתערוכה אלא מאוחסנת כקבצים דיגיטליים שהקהל יכול להדפיס במקום ולקחת לעצמו. תהליך העבודה על הנייר בסדרה זו – דפיקה/דקירה בעפרונות על הזירוקס – מהווה גם מקור ליצירת סאונד. פעולת הדקירה האובססיבית הולידה את היצירה המוזיקלית של איתן חביב, שכמו הדקירה מתערבת, דופקת, חודרת. יצירתו של חביב, בן משפחה של אור נר שמתארח בתערוכה, מבוססת על הקלטות תהליך העבודה של אור נר ביצירת הסדרה ושימוש בסינתזה.

כמו כן, לקראת התערוכה במרכז מעמותה שלח אור נר מכתבים לבעלי מלונות בירושלים בבקשה להציב בבתי המלון בעיר העתקים של יצירות שנעשו על ידי אמנים שונים בהשראה חופשית של הפסל הקאנוני ״נמרוד״ של יצחק דנציגר.

 

דב אור נר, אמן רב-תחומי בעל חשיבה פורצת דרך. אור נר נולד בפריז ב-1926 בשם ברנרד ארנר, ובמהלך הכיבוש הנאצי הוא הוסתר במנזר, בעוד הוריו נספו בשואה. ב-1952 עלה לארץ, ומאז 1955 הוא חבר קיבוץ חצור. משנות ה-70 ואילך הוא פעיל בשדה האמנות הקונספטואלית בישראל ונחשב לאחד ממייסדיו. כיוצר הצליח לבסס דרך חשיבה חדשה המחברת בין אמנות, חברה ודמוקרטיה. אור נר הציג בתערוכות רבות במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם וכן במרחבים ציבוריים בקיבוץ וברחבי הארץ.

 

רשימה חלקית של פעולותיו: מוזיאון המוזיאונים ופעולות מִחזור (החל מ-1975, ומאז לאורך השנים במרחבים שונים), מצר-מסר (עם משה גרשוני, מיכה אולמן ואביטל גבע, 1972) פרהויזיה (גלריית הקיבוץ, 1980), ידידי היטלר (גלריה 24, 2006), בד רנרוא וליידי גאגא במזל עורב (גלריית הקיבוץ, 2013), חירייה במוזיאון (מוזיאון תל אביב, 1999–2000). כמו כן יצר בשיתופי פעולה רבים עם אמנים ואמניות.