בתערוכה חותמת אקוסטית מוצגות שלוש עבודות מקוריות שנוצרו עבור בית התה כחלק מתוכנית הרזידנסי של מעמותה סאונד. שלוש העבודות עוסקות בניסיון לתפוס, לתעד ולהנכיח מרחבי סאונד ולשחזר אותם מחדש בגלריית הסאונד. החותמת האקוסטית של המרחבים המוצגים בתערוכה משתנה בהתאם לשיטת ההקלטה ולכוונת האמן. בין שהכוונה היא לתפוס את איכויות ההדהוד או את הנוף הצלילי ובין שהכוונה היא ליצור מרחב לניגון והקשבה, שלוש העבודות מבקשות להעביר את האיכויות הייחודיות של כל מרחב ומרחב.
בעבודה עד עולם איציק אביזוהר מתחקה אחר סיפורו של ש״י עגנון בשם זה, המתרחש בבית המצורעים ומבקש להתייחס לאלמנט הפריצה שבסיפור כאלמנט מטאפיזי. אירוע הפריצה לעיר ההיסטורית גומלידתא הוא שהוביל את גיבור הסיפור עדיאל עמזה לפרוץ לבית המצורעים, אך לבסוף, הוא נאלץ להישאר שם עד עולם.
דרך שימוש בטכניקת Impulse Response, אביזוהר (בשיתוף עם אמיר בולצמן) דגם הדהודים של חללים שונים (מקצתם חשופים לכול, מקצתם חבויים) בין כותלי בית הנסן, ויצר דיוקן וירטואלי של החללים הפנימיים של המרחב. לתוך אסופת החללים שדגם הוא הדהד חזרה צלילים מהעולם החיצון.
בעבודה גבעת המטוס האנס לינגנס מתעד ומשרטט את מרחב הסאונד הגיאו-פוליטי של אזור הספר של ירושלים. הגבעה (שביום בהיר ניתן לצפות בה מבית התה) ממוקמת בין שכונות גילה, תלפיות, בית צפפה וצור באהר (صور باهر). ההקלטה תופסת רגע זמני בהיסטוריה של המרחב: הגבעה, שבעבר הייתה שכונת קראוונים לעולים חדשים, ננטשה מתושביה בעשור האחרון, וכעת מתוכננת בה בנייה מסיבית של שכונות מגורים חדשות. בהקלטות באזור לינגנס השתמש ב-Binaural Microphones, מיקרופונים הממוקמים באוזניו של המקליט ומאפשרים להאזין למתרחש מנקודת המבט האישית שלו.
העבודה הקבוצתית והיה אור הלבנה כאור החמה של אנסמבל דראון עולם היא תיעוד ערוך של ביצוע יצירת משך במדבר יהודה. חברי האנסמבל התפרשו במרחק זה מזה על פני שטח גדול ותקשרו ביניהם דרך המרחבים הטופוגרפיים הייחודים של המרחב. ההקלטות משוחזרות מחדש בבית התה וכמו מכווצות את מרחב המדבר לתוך המבנה הייחודי של הגלריה.
אוצרות: אמיר בולצמן וסלה-מנקה | עריכת טקסט: רונית רוזנטל | תרגום לאנגלית: תמר כהן | ניהול הפרויקט: נעמה מוקדי | ליווי טכני: איתן חביב | התערוכה הופקה בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות במסגרת תוכנית רזידנסי.
איציק גיל אביזוהר הוא אמן סאונד ומלחין רב-תחומי. עבודותיו נעות בין פלטפורמות ובמות שונות, בהן פיסולי סאונד בחללים נטושים, מיצגים בחללי גלריות, נגינה חיה על במות התיאטרון ומיצבים תלויי חלל וזמן. עיקר מחקרו האמנותי עוסק בשאלות של סאונד ומאפייניו הרוחניים, המידַבְּרים עם עולמות המיסטיקה והמטאפיזיקה, ולעיתים אף מעוררים תחושת נרדפות על ידי רפאים.
האנס לינגנס הוא מוזיקאי ומלחין הפועל בגרמניה. עבודתו נעה במתח בין מוזיקה כתובה למוזיקה מאולתרת. בשנים האחרונות הוא מתעניין בעיקר בהקלטות שטח; בשנה האחרונה התארח במרכז ענאנה לטבע אמנות ומחקר עין יעל ובמעמותה מרכז לאמנות ומחקר, וחקר את המרחב האקוסטי של ירושלים.
אנסמבל דראון עולם הוקם ב-2016 על ידי קבוצת אמנים החיים ופועלים בירושלים וחולקים עניין משותף בחקירה, התנסות, כתיבה ונגינה של Music Drone. העבודה על כל יצירה כוללת סדרה של חזרות שבהן חברי האנסמבל חוקרים יחד את היסודות המוזיקליים של ה-Drone דרך לימוד טקסטים של הוגים שונים, האזנה ליצירות, תרגול פרקטיקות מדיטציה וכמובן – נגינה.
אוצרות: אמיר בולצמן וסלה-מנקה | עריכת טקסט: רונית רוזנטל | תרגום לאנגלית: תמר כהן | ניהול הפרויקט: נעמה מוקדי | ליווי טכני: איתן חביב | עיצוב גרפי: ענת גוטברג
התערוכה הופקה בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות במסגרת תוכנית רזידנסי.
בית התה הוא מרחב חדש וייעודי עבור מיצבי סאונד אשר הושק במרץ 2022, שיתוף פעולה בין בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה והמרכז לאמנות ומחקר מעמותה. גלריית הסאונד החדשה שנפתחה במבנה בית התה, הוקמה במטרה לתת פלטפורמה למיטב היוצרים.ות במוזיקה העכשווית ואמנות הסאונד בירושלים בפרט ובישראל בכלל, ויוצגו בה לאורך השנה מיצבי סאונד, כמו גם פרויקטים ייעודיים נוספים.
שעות פעילות גלריית בית התה:
ב׳-ה׳ 22:00-10:00
ו׳ 16:00-10:00