ארועים ותערוכות

״מה חשוב בקולנוע מחתרתי? שהוא לא חשוב כלל… זה עיסוק מאוד משמח, דרך מהנה להעביר את הזמן, רק להדליק את המצלמה ולכוון אותה על החברים שלך, על דברים שאתה ממש אוהב, בלי לעבור דרך הפקה מייאשת, גיוס כסף, סבל… יש לך כמה דולרים אתה קונה רול של פילם ועושה סרט ״ ג׳ונאס מקאס 1968

 

בתערוכה על יצירתו של גיונאס מקאס (Jonas Mekas, 1922-2019), מוצגות שתי עבודות יומן 365 Days Project,  משנת 2007 ו-Walden משנת 1968. שתי היצירות מתעדות את הליריות של היום יום- את המפגשים, הרחובות, מעברי העונות והיופי של הזמן החולף על פנינו בתוך השגרה. פרויקט 365 ימים, מורכב מקטעי וידאו היוצרים יומן ויזואלי אותו העלה מקאס לאתר יעודי בכל יום במהלך שנת 2007. לצד כל סרט, מקאס כתב שיר קצר. ״אני לא עושה סרטים, אני מצלם״ הוא מעיד על עצמו. ״יש לי עט ויש לי מצלמה״. מקאס מחפש אחר הפואטיקה של הדימוי המצולם, כמי שכותב שירה, סרטיו אינם מחפשים נרטיבים גדולים. בתקופה של ״עודפות״ של תיעוד, וצילום אין סופי דרך הטלפונים הסלולרים, מעניין לבחון בראייה היסטורית את היצירה של מקאס ביחס ליום יום. יצירה בה לתיעוד יש מטרה פואטית ואסטטית, בה הפעולה הצילומית נתפסת כאקט של חופש, כדרך חיים, כשירה.

 

מקאס, מי שנחשב לאבי הקולנוע הנסיוני, היה גם מבקר קולנוע (film journal, the village voice), מייסד ויוזם של פלטפורמות שונות לקולנוע ניסיוני (Anthology Film Archives ו The Film-Makers' Cooperative), מרצה, משורר ואקטיביסט של חופש אמנותי.

זו הזדמנות להפגיש את הקהל הירושלמי עם אחד היוצרים המרתקים בתחום לאחר שתערוכה מיצירותיו הוצגה בתל-אביב בשנה החולפת בגלריית המדרשה – הירקון 19 (אוצר: אבי לובין). 

 

התערוכה היא שיתוף פעולה בין המחלקה לאמנויות המסך באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ומרכז מעמותה לאמנות ומחקר, שיתוף פעולה שהניב בעבר כנס בינלאומי (אנטומיה ואוטונומיה של הדימוי הנע) במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים (2010) ותערוכה של היוצרת והקולנוענית שנטל אקרמן  ( De La Mer(e) Au Desert ) במרכז מעמותה (2014)

 

במסגרת התערוכה יתקיים יום עיון מקוון בשם Dear Jonas בו ייקחו חלק דוברים ודוברות מקומיות ובינלאומיים (6.5) וארוע נעילה לתערוכה בנושא היום יום עם ד״ר דני שרירא (28.5)

 

בתמיכת Lithuanian Culture Institute

אוצרות: לאה מאואס, שרון בלבן 

עוזרת אוצרת: שחר בן נון

 


 

29.4 – 31.5

במרכז מעמותה בבית הנסן, גדליהו אלון 14, ירושלים

שעות פתיחה:
ג'-ה' : 14:00-19:00
ו' : 10:00-14:00