ארועים ותערוכות

עזרא אוריון, אמן, משורר ופילוסוף, היה מחלוצי תנועת הפיסול הסביבתי בישראל. לאורך השנים יצר אוריון פסלים גדולי ממדים בארץ ובעולם – מלב המדבר ועד הרי ההימלאיה – מתוך ניסיון לייצר חוויה אנושית רוחנית, מעין מקדש חילוני, אליו ניתן לעלות לרגל ולפגוש את הטבע במלוא עוצמתו. במסגרת פעילותו הענפה יזם אוריון פרויקטים ושיתופי פעולה בין אמנים ובין גופים שונים על מנת לקדם את האמנות הסביבתית ולבסוף אף מתח את גבולות הפיסול כאשר שיגר קרן לייזר אל החלל ויצר פסל אנושי הפורץ אל מעבר למרחבים ולזמנים שבהישג ידינו.

 

בעבודותיו הרבה אוריון לבחון את יחסי המרחב הטבעי והפיסול האנושי ופיתח מספר מניפסטים ביניהם זה הרואה בטבע גורם מחולל ומניע ליצירה. על פי משנתו הפסל הוא – 'כן שיגור אל התודעה' – ותפקידו לפנות אל נפשו של האדם הצופה ולעורר מחשבות ורגשות המצויים אצלו. בנוסף, הטבע, שהוא מעין פסל הנוצר על ידי כוחות טבעיים, מחולל אף הוא תהליכים אלה אצל הצופה. על כן כל שעליו לעשות כאמן הוא להתבונן בטבע וליצור בו תוספת אשר תעצים את חווית הצפייה בו.

התערוכה 'מרחב ממוסגר' עוסקת ברעיונותיו של אוריון לאחר מותו ויש בה מעין פרדוקס פנימי בשל הניסיון להשיב לחלל המוזיאלי את מי שביקש לברוח ממנו וליצור במרחב הטבעי. לכן ביקשו אוצרי התערוכה לבחון דווקא את הרעיונות בהם עסק אוריון ואת יחסי המרחב-פסל-צופה כפי שהם מתקיימים במרחב המלאכותי. באמצעות עבודותיו של צלם האמנות אברהם חי שהתלווה אל אוריון בעבודתו והנציח את נקודת מבטו כצופה, מתאפשרת חזרה אל החוויה המתקיימת אל מול הפסל. שילוב עקרונות היצירה של אוריון בבניית התערוכה, כדוגמת בחינת מרחב התצוגה וההצבה בו, מייצר חוויה חדשה המושפעת מן המרחב ומן היצירות גם יחד. 

בנוסף ליצירותיו של אוריון, התערוכה כוללת עבודות של אמנים נוספים איתם שיתף פעולה ושנעשו במסגרת שני אירועי אמנות שאירגן. בין האמנים: מיכה אולמן, דליה מאירי, חוה מחותן, נעם רבינוביץ׳, דב הלר, איצו רימר.
כמו כן יוצג סרטו של עזרי קידר, ׳כן שיגור של ההכרה׳, 2015. 

 

אירועים עתידיים במסגרת התערוכה 

16.02.22– השקת הספר 'עזרא אוריון – פסל בין גלקטי' העוסק במכלול יצירתו, כתביו ורעיונותיו של האמן במסגרת ערב פתיחת יריד IN PRINT לספרי אמנות בבית הנסן.

08.03.22 –  ערב עיון בשיתוף מגזין 'ערב רב' בהובלת יונתן אמיר ובהשתתפות הדס קידר, יאיר ברק, מיכה אולמן, דליה מאירי, מיכה לוין ואלון אוריון.  

 

סיורים עם האוצרים בתערוכה:

יום שבת 26.3 בשעה 12:00
יום שישי 1.4 בשעה 12:00