ארועים ותערוכות

אוצרת: יפעת־שרה פרל

 

דמיינו עולם ובו מרחבים וסביבות שמרחיקים אותנו מהאינטראקציה המובנת מאליה ומהחוויה הידועה מראש, ומספקים לנו אפשרות להתבונן באופן חדש על העולם הקיים הסובב אותנו ועל עצמנו. 

 

גופנו הוא כלי חישה. הגירויים החיצוניים שאנו קולטים באמצעותו מתגלגלים בתחושות, ועליהן אנו מתבססים בבואנו ליצור משמעות. ככל שאנו מבינים טוב יותר את שדה החישה – את הזיקה בין חוויית הגירויים החיצוניים (תגובת החושים על הסביבה) לבין האירועים הפנימיים (מחשבות, זכרונות ורגשות) – מתחדדת יכולתנו לבצע אינטרוספקציה (התבוננות עצמית). 

 

כך, בזיקה אל הסביבה המלאכותית או הטבעית, אנחנו יכולים להבין טוב יותר את זהותנו, את דפוסי ההתנהגות שלנו ואת הגורמים המשפיעים עלינו ומעצבים אותנו. הקשבה עמוקה כזו לעולמנו הפנימי והבנה מעמיקה שלו מאפשרות לנו להבין טוב יותר את עצמנו ואת הסביבה, ולקבל החלטות מושכלות יותר לגבי עתידנו.

 

כדי לעשות זאת, לעתים מוטב לנו להתרחק מן הסביבה ומן החוויה המוכרות והידועות מראש. התייצבות מול חוויה חושית שאינה שגורה וידועה מראש פותחת בפנינו את האפשרות להתבונן באופן חדש על העולם ועל עצמנו. 

 

סביבה כזו מציעה התערוכה חוש קשב, אשר מתקיימת במסגרת הכנס המסכם של קבוצת המחקר גלגולי הקשב בתרבות המערבית המודרנית והעכשווית שפועלת במרכז מנדל סכוליון, באוניברסיטה העברית בירושלים.

 

התערוכה מבקשת לאתגר את תשומת הלב ואת יכולת הקשב הפנימית והחיצונית שלנו. היא מזמינה אותנו לשוטט בעולמם של שני אמנים, אביבית סגל ויהודה רוט. דרכיהם האמנותיות שונות זו מזו, אך שניהם נעים בין פנים לחוץ, בין טבעי למלאכותי ובין פירוק והרכבה, ומעמידים מרחבים של דימויים, רעיונות, זכרונות ורגשות שנוצרו כתוצאה מתהליך הקשב וההתמקדות. מרחבים אלה והאובייקטים המצויים בהם ומכוננים אותם הם בגדר מַעְתָּק שמקורו בעבר, והוא מתייחס אל ההווה ופועל לקראת העתיד.

 

בלב התערוכה מוצבים אובייקטים וחפצים אשר פותחים בפנינו מרחבים המאפשרים לנו לראות את הנסתר מן העין ולחוות אינטראקציה החורגת מן המוכר והידוע. מחוץ לחלל הגלריה עצמו הוקמו שני מרחבים המייצגים את מעגל החיים והמוות. האחד הוא המיצב מותאם־האתר עצם העניין, שעבורו ליקטה סגל שלדים ועצמות – עדות לחיים שהיו על פני האדמה וסמל למחזוריותם. מיצב זה נע בין המוחשי והנוכח ובין הנסתר, ונקשר בטקסים מיסטיים ורוחניים. האחר הוא המיצב מותאם־האתר קיר הלחם, שעבורו ארגה סגל בעמלנות ככרות לחם בדפוס שתי וערב. עוצמתו של מיצב זה אינה נסמכת רק על המלאכה העמלנית או על הצורה החדשה, אלא בראש ובראשונה על ההתייחסות למזון הבסיסי שמזין ומניע אותנו. בימים של חוסר ביטחון וטלטלה, קיר הלחם מתייחס לרצון להתחבר מחדש לשורשים וליסודות. השהייה בו מזכירה את מעגל החיים, את הבנייה ואת ההתחדשות לעבר העתיד. הזרימה בין הסביבה הטבעית למלאכותית, בין עולמות פנימיים וחיצוניים, מזמינה אותנו לאתגר את המובן־מאליו דרך ההקשבה לגוף והתבוננות פנימה.

 

בתערוכה יתקיימו סיורים מודרכים (ללא עלות) במועדים הבאים:
31.5.2024, 11:00, בהדרכת יהודה רוט
7.6.2024, 11:00, בהדרכת אביבית סגל
14.6.2024, 11:00, בהדרכת יפעת־שרה פרל