ארועים ותערוכות

התערוכה Permanent Residency, תערוכה חדשה במוזיאון של העכשווי ובבית הנסן, נולדה בעקבות נסיעה של חברי קבוצת סלה-מנקה לשהות ממושכת במחוז אונטריו בקנדה וחזרתם כעבור כשנה למציאות הישראלית. התערוכה מציינת 20 שנות פעילות של הקבוצה הירושלמית העצמאית פורצת הדרך, שחבריה הם בני הזוג לאה מאואס ודיאגו רוטמן, אמנים ילידי בואנוס איירס. במסגרת פעילותם הרב-תחומית חברי הקבוצה יזמו וערכו (מ-2001) את כתב העת לאמנות הערת שוליים, אצרו והפיקו את סדרת אירועי האמנות הערה (שליוו את גיליונות כתב העת), וב-2009 ייסדו בעין כרם את המרכז לאמנות ומחקר מעמותה. מאז 2013 המרכז פועל בניהולם בבית הנסן. עבודותיה של הקבוצה הוצגו בתערוכות רבות ובפסטיבלים בארץ ובעולם, והן עוסקות בפואטיקה של תרגום, הגירה וארעיות ובסוגיות חברתיות ופוליטיות קשורות.

 

בתערוכתם הנוכחית, שתלווה באירועים פרפורמטיביים, הם עוסקים ברכישה, פירוק, הקמה והעברה של מבנים ארעיים (סוכות), ביצירת העתקים לא מאושרים של יצירות שונות ובחיפוש ריבונות ארעית וניידת. את תהליך המעבר לקנדה התחילו חברי הקבוצה בפעולה של מכירת חפצים אישיים לקראת נסיעתם (garage sale). זו התקיימה כתערוכת מכירה בגלריה העירונית כפר סבא ותועדה בעבודת וידיאו שמוצגת בתערוכה הנוכחית. כשהגיעו לאונטריו שכרו את בית המגורים המרוהט היחיד בעיר קינגסטון — מעין "מוזיאון משפחתי" של משפחת S, שעוצב בסוף שנות השישים של המאה ה-20. עבודת וידיאו נוספת בתערוכה מתעדת את חיי היומיום המשפחתיים בתוך תפאורה זו: תהליכי ההסתגלות התרבותית של הילדים וההורים, יציאות לטבע הנפלא והרהורים על הגירה וזהות. 

 

אוסף האמנות של משפחת S כלל יותר מ-40 ציורים — רובם רפרודוקציות של יצירות ידועות, והשאר עבודות מקוריות של אמנים לא קנוניים. עדי קפלן ושחר כרמל הוזמנו ליצור העתקים של ציורי האוסף. האוסף החדש שציירו ("אוסף S") יתווסף לאוספי הקבע של המוזיאון של העכשווי, שחברי סלה-מנקה הם אוצריו. בתערוכתם הוא מוצג כחלק ממיצב שבו משוחזר סלון המשפחה הקנדית. המיצב כולל גם פסנתר, שבתם של חברי הקבוצה תתאמן עליו לעתים בזמן הצגתו בבית הנסן.  

 

לקראת חג הסוכות שחל במהלך שהותם בקינגסטון בנו בני המשפחה סוכה בגינה. בניגוד למנהג לפרק את הסוכות לאחר החג, הסוכה נשארה במשך שנה חשופה לשינויי מזג האוויר הקיצוניים. לאחר החורף הוזמן בריאן אוהד לצייר את הנוף המושלג על קירותיה ולהנציח את אגם אונטריו הקפוא על הקיר המיועד לתמונת ירושלים. את הסוכה עם ציורי הנוף הקנדי שלחו חברי סלה-מנקה לירושלים כגזיבּו, כדי להציב אותה כאובייקט אתנוגרפי בבית הנסן, לצד מקור ההשראה שלה: רפליקה של סוכת דֶלֶר הגרמנית (1840) שיצרו חברי הקבוצה. עבודות נוספות מהמחלקה האתנוגרפית במוזיאון של העכשווי מוצגות כ"הערות שוליים" לעבודות שבחלל התערוכה המרכזי.

 

 

בהתאם להנחיות משרד הבריאות הכניסה בהרשמה מראש בלבד – כאן

שעות פתיחת הגלריה: ב'-ה' 18:00-12:00, ו' 14:00-10:00, שבת 14:00-10:00

לתיאום קבוצות וסיורים מודרכים כתבו לנו – Hansen@ranwolf.co.il