בלוג

שיחה עם יהודית שלוסברג-יוגב

״לא חשתי כאב, אבל ראיתי אור שהיה בהיר מאלף שמשות״ – כך תיאר מדען האטום אנטולי פטרוביץ’ בוגורסקי, את הרגע שבו הכניס את ראשו לתוך מאיץ חלקיקים בשנת 1978, וקרן פוטון פגעה בראשו. ״בהיר מאלף שמשות״ הוא גם שמה של תערוכת היחיד הראשונה של האמנית והאוצרת יהודית שלוסברג-יוגב, השואבת השראה מתוך סיפורו של המדען, ומציגה דימויים אפוקליפטיים המתארים רגעים לפני אסון גדול. את התערוכה אצרה קבוצת סלה-מנקה והיא תתקיים במעמותה היושבים בבית הנסן. בדומה לפטרוביץ’, גם עבור שלוסברג-יוגב, שיצרה את העבודות במסגרת שהותה כאמנית ברזידנסי במעמותה, פצצת האטום היא הכוח המניע.

״אני מאוד מתעניינת באטומים ונמשכת לחומרי נפץ״, מספרת שלוסברג-יוגב שלמדה אמנות פלסטית ולימודי אוצרות, ובשנים האחרונות יזמה וערכה את מגזין האמנות העצמאי ״פנינה״, אצרה תערוכות שונות בירושלים ואירועי פרמורמנס רבי משתתפים. ״אני מתחברת לעולם הזה שמצוי רגע לפני אסון או רגע אחריו, בשקט שלפני הסערה וביופי המרהיב הטמון בעומק ההרס״.

מה התערוכה כוללת?

״אחת מעבודות הוידאו המוצגות בתערוכה היא “צעד קטן לאדם”. רכשתי בלון ענקי מסין בגובה של 5 מטר עם תאורה פנימית המזכיר במראהו ירח. לקחנו את הבלון ביום של ירח מלא אל המדבר, ושם צלמנו אדם נכנס לתוך הבלון ודוחף אותו במעלה הר. החזון שלנו היה ליצור פברוק של תמונת טבע, כשהבלון מדמה ירח אמיתי. בזמן הצילומים הייתה רוח חזקה שאיימה להעיף את הבלון ואותנו. זה היה רגע מעניין שבו הגולם קם על יצרו״.

בנוסף לכך, התערוכה מציגה עבודת סאונד של פיצוץ האטום. ״כאן בא לידי ביטוי האופן שבו האנושות ממציאה המצאות שלבסוף מכלות אותה״, אומרת שלוסברג-יוגב. עבודה מעניינת אחרת המוצגת בתערוכה היא “מסעו של המת”. מדובר בסרט תיעודי שצולם מתוך קטר של רכבת משא במדבר צין. הרכבת נוסעת מאשדוד ועד הנגב ועוברת לצד הכור האטומי הישראלי שאנחנו איננו אמורים לדעת שהוא שם.

ספרי לנו על סרטון הרכבת.
״יצאנו למסע של שש עשרה שעות ברכבת המשא, כשבוידאו מצולמים נופי מדבר שוממים. הרכבת נוסעת לאט ועוברת דרך הכור האטומי, ובעיני יש המון יופי בקשר שבין שממה לבין חימוש גרעיני. אבל יופי מטריד, כמו רגע לפני קטסטרופה״.

בתערוכה תוכלו לחזות גם בסדרה ״אנציקלופדיות״, הכוללת אנציקלופדיות גרמניות עתיקות מהמאה ה-19. שלוסברג-יוגב הוסיפה לאנציקלופדיות מנגנונים שהם מעין משחקים ילדותיים של יופי וקסם, המשולבים בחומרים תיעודיים מניסויים גרעיניים. ״הסדרה “אנציקלופדיות” מבטאת געגוע לצורה אסתטית של ידע מוחלט לצד רתיעה מפועלו של האדם. הידע האנושי עלול לקום כנגד האנושות״, מספרת האמנית.

מהן השאלות שהתערוכה מנסה לעורר בנו?
“בהיר מאלף שמשות” עוסקת בשאלות קיומיות: יחסינו עם הטבע וסוגיות של שליטה ומגבלה. היא מדברת על היופי האסתטי שבתוך ההרס. ישנו מושג הנקרא ׳הנשגב האטומי׳. הפצצות האטומיות משתוות רק לכוחות הטבע מבחינת ההרס שהן עשויות ליצור. בתערוכה אני התגריתי במחשבה של לברוא מציאות מסויימת״.

התערוכה תתקיים מה-15.3 בשעה 19:00 עד ה-11.5, בבית הנסן בירושלים. הכניסה חופשית.

לפרטים על האירוע

Recommended posts

שיחה עם טל ארז, אוצר שבוע העיצוב

טל ארז, אוצר שבוע העיצוב: ״אני מרגיש שעשינו קפיצת מדרגה משמעותית אל עבר הגשמת המטרות שלנו כאירוע שיש לו תוקף משמעותי הן בקהילה ובמרחב המקומי… קרא עוד

“מעבר לחומר” – שיחה עם סמדר צוק-פרננד

אחד מהאמנים הבינלאומיים הבולטים ביותר בתחום הצורפות, הוא פיטר באוהיס (Bauhuis Peter), הפועל וחי במינכן, ובעברו עסק כמרצה לצורפות עכשווית באקדמיה “אלכימיה” שבפירנצה. במשך כחצי… קרא עוד

שיחה עם פיאמטה מרטגאני

לצד הקליגרפיה, עצי הבונסאי והמנגה, משגשגת לה ביפן אמנות נוספת - האיקבנה. איקבנה ("אִיקֶרוּ" - לסדר, להעניק חיות, "הנַה" - פרח), הינה אמנות סידור פרחים… קרא עוד