ארועים ותערוכות

אוצרות: קבוצת סלה-מנקה

 

״שבר לבן״ הוא שמו של פרח מדברי. בגלל ריחו הרע משמש הפרח לגירוש שדים ורוחות. לפי הרפואה העממית, הוא בעל איכויות רפואיות רבות: גורם להזיות, נחשב סם אהבה, משתמשים בו בטיפול נגד כאבי שיניים ונגד מחלות רבות, כגון מחלות מוח ועצבים. לצד סגולות הריפוי יש בצמח חומרים רעילים שיכולים להוביל להתכווצויות ולשיתוק. בעבודות של אבנר פינצ'ובר המינון, ההקשר והיעד מייצרים את התנועה בין שני קצוות אלו – ריפוי ופגיעה. האלימות בעבודותיו יוצרת רגעי יופי ופואטיקה של חומר שנסדק, שנשבר, שהופך לפגיע וחושף איכויות אחרות שטמונות בו.

 

ב״שבר לבן״ מציג פינצ'ובר גוף עבודות שעליו הוא עובד בארבע השנים האחרונות.נקודת המוצא של היצירות היא בפעולות אלימות שכוחן אסתטי, פוליטי ופואטי: פינצ'ובר זורק כיסאות לעבר קיר גבס בגלריה לאמנות, מיידה אבנים אל קיר זכוכית שקוף, מטיח צמנט במבנה ההיסטורי של בית החולים למצורעים לשעבר או יורק למצלמה במפגש זום לייב – מופע רוק בעידן הקורונה. יצירותיו נוגעות במקומות חשוכים של יצרנו, מייצגות אינסטינקטים מודחקים, מתריסות כלפי שדה האמנות או מהדהדות את אלימות הסביבה. הצופה נותר חסר נחת, מתמלא אי-נעימות או נטען בצורך במתקפת-נגד.

 

במתח גבוה, עבודת וידיאו חדשה, פינצ'ובר יורה יחד עם ניצן יולזרי נורות פלורסנט אל קווי החשמל הראשיים המוליכים מהשפלה לירושלים ולגדה המערבית, וכשהן חולפות ליד השדה האלקטרו-מגנטי העוצמתי בקרבת חוטי החשמל, הן נדלקות לרגע במעופן, כמו כדורים נותבים או מטח רקטות.

 

אבנר פינצ׳ובר (נ. 1980) הוא אמן שעובד בעיקר בווידיאו ופרפורמנס. בעבודותיו הוא מתעמת בגופו עם סביבות ארכיטקטוניות, עם מצבי קיצון וגם עם הצופה. הוא בוגר התוכנית ללימודי המשך באמנות במדרשה (2018), בעל תואר B.Arch בהצטיינות יתרה מהטכניון (2012). זכה במענקי מפעל הפיס, הקרן ליוצרים עצמאיים של משרד התרבות והספורט, קרן רפפורט, קרן אוסטרובסקי וקרן רבינוביץ׳. הציג בין היתר במוזיאון תל אביב, במוזיאון רמת גן, במוזיאון לאמנות עכשווית בקרקוב ובביאנלה הארצית השביעית לרישום. עבודותיו נמצאות באוסף מוזיאון תל אביב, אוסף "הארץ", אוסף אנג'ל ואוספים פרטיים.

אירוע פייסבוק