ארועים ותערוכות

עם בוא האביב, הגיע העת לטיפול התקופתי לאבני רצפת האבן בבית הנסן. מכונות גמלוניות, שיוצרו על ידי המעצב שיר סניור והאדריכלית קרן קינברג, ממלאות את החלל. המכונות הופקדו על ניקיון אבני הגלריה, עוצבו במיוחד עבור משימה חשובה זו ומלטפות בהתמדה ובנחישות את האבנים. התנועות החזרתיות והקפדניות של חבורות המקלונאים המתכתיים מזכירות להקות חרקים או לחלופין כוריאוגרפיה רובוטית מתקדמת. הפונקציה פשוטה: לגעת באבן, לטפל בה, לנקות אותה. ליטופן האינטימי מקלף שכבות של אבק וזמן. מעלים שרידים של חומרים אורגניים מיקרוסקופיים. עם כל שכבה שנגרעת, מנופים החוצה גם רובדי ההיסטוריה המורכבים של המקום.

מאז ומעולם ספגה האבן בדממה את הסיפורים שסיפרנו עליה, ובפרט האבן הירושלמית. מאבן השתייה ועד אבני הכותל – האבנים בירושלים היו תמיד גדולות מסך הישות החומרית שלהן, רוויות בתשוקות, סיפורים וטקסים. התערוכה החדשה בבית הנסן חוגגת את רצפת האבן, אותן האבנים שנשחקו במהלך 135 השנים האחרונות, הוחלקו בעקביות על ידי שימוש רציף במבנה ואין ספור רגלי מבקרים שדרכו עליה לאורך הזמן.

 

בהמשך לעבודתם "בזמן נוגע" שהוצגה בשבוע העיצוב ירושלים 2022, שיר וקרן ממשיכים ליצור כחלק ממחקר המתבונן ומגיב על (ודרך) האבנים של מחוז ירושלים.


אירוע פתיחת התערוכה יתקיים בצהרי יום שישי ה-21.4 ובו יתארח לשיחה עם היוצרים, האדריכל וחוקר התרבות ייטב
בוסירה. בין עיסוקיו, חקר בוסירה על חשיבות האבנים בירושלים. השיחה תתמקד ברעילות האבן, ומתי כבר לא ניתן לנקות יותר את ההיסטוריה החומרית.

קרן קינברג היא אדריכלית, חוקרת ואוצרת. עוסקת במפגש בין הסביבה הבנויה, אנשים וחפצים עם עניין מתמשך בעיצוב המחקר בפורמטים אינטראקטיביים שונים. היא כיום דוקטורנטית, מרצה ב-Royal College of Art בלונדון, וסורקת אבנים חובבת.

שיר סניור הוא מעצב, בוגר בצלאל תואר ראשון בעיצוב תעשייתי ושני במסלול עיצוב וטכנולוגיה. יוצר במסגרת הסטודיו onewire פיסול וציור בחוט ברזל.

עיצוב גרפי: חן וינר ודר לאור | ייעוץ אמנותי: גיא גולדברג וקארין שבתאי