ארועים ותערוכות

שבוע העיצוב ירושלים, אירוע הדגל של בית הנסן, חוזר במהדורתו ה-12 ויתקיים בין התאריכים 22-29 ביוני 2023 בבית הנסן, ירושלים ויכלול כמדי שנה עשרות תערוכות, מיצבים, אירועים ופרויקטים ייחודים בהשתתפות עשרות מעצבים.ות ישראלים ובינלאומיים. 

 

הנושא השנתי : "שקר וכזב"

הנחש המשקר והמכזב נמצא כבר בגן עדן, וגם אחרי שגורשנו ממנו הוא ממשיך ללחוש לנו באוזן. ואולם, גם אם השקר והכזב העסיקו את התרבויות האנושיות מאז ומעולם, נדמה שבתקופה הנוכחית הם מתעצמים באופן חסר תקדים. העידן הדיגיטלי הביא איתו ערעור מקיף על מושגי האמון, האותנטיות והאמת. פייק־ניוז, דיפ־פייק, דימויים מזויפים, דיסאינפורמציה — כל אלה היו לתופעות שגורות. חלק ניכר מעולם השקר והתעתוע הזה מתקיים אמנם ברשת, אבל הוא מוקרן מהמסך גם כלפי חוץ. עידן הפוסט־אמת כבש את המציאות הדיגיטלית והאנלוגית כאחת, והוא מתאפיין לא רק בוויתור מראש על חיפוש אחר האמת, אלא גם בתחושה שאפילו אם היא תימצא, לא ברור מה יהיה ערכה. בעידן זה, האשליה מוכיחה את יעילותה הכלכלית, החברתית והפוליטית בכל יום מחדש.

על הציר שבין מציאות לבדיה, פעולת העיצוב נעה בין שני הקטבים. בקצה האחד היא מבקשת לממש את הציפייה למופע ראווה מרהיב, הכמיהה הבלתי פוסקת ליופי, ונכנעת למוטיבציה לייצר חשק לטובת מקסום רווחים. בקצה הנגדי היא עוסקת יותר ויותר דווקא ביצירת שקיפות, בניית אמון ונטילת אחריות. שבוע העיצוב ירושלים 2023 מבקש לבחון ולחגוג את תפקידו.ה של המעצב.ת בהקשרים אלה, ולעשות זאת באמצעות עבודות החוקרות את חשיבותן של אשליות – עבודות שמסתירות ומרמות, בוראות מציאויות מקבילות – ולצדן עבודות העוסקות בגילוי ובחשיפה, ובודקות את האפשרות של אמת ואותנטיות למרות שפע השקר והכזב.

 

למשך שבוע אחד יתמלאו חללי הפנים והחוץ של בית הנסן בעשרות מיצבים, מיצגים ומופעים, תערוכות ופרוייקטים מכלל דיסציפלינות העיצוב, רובם מוצגים לראשונה. ביניהם, קבוצות עיצוב ואדריכלים בינלאומיים ומקומיים יציגו מרחבים אימרסיבים מעוררי חושים; HQ אדריכלים יטילו צל מאיים ומתעתע על חזיתו של בית הנסן, קבוצת המחקר של MEATS ELISAVA מברצלונה תשתלט על חצר ההוספיס החדשה באמצעות הקרנות אור וערפל סמיך ויצרו חלל ספק-קיים ספק-נעלם; Nohlab, קבוצת יוצרים מאיסטנבול תהפוך את עליית הגג לעולם מקביל באמצעות אנימציה וסאונד, ולעומתם מעצבת הטקסטיל תמר ניקס תמלא חלל אחר ברכות של ענן באמצעות בד, וסטודיו מא לאדריכלות יזמינו את המבקרים לשהות בגינה סינטטית של טבע עירוני משובש ברחבת הפטיו. מותג האופנה HOLYLAND CIVILIANS יתארח למיצג יצרני בועט של סדנת דפוס פרפורמטיבית אשר תציע למכירה טישרטים למאמינים; פוטו ברדק, סט הצילום האוטומטי של הצלמת אלה ברק והמאייר נדב יהל, יציע למבקרים להצטלם למזכרת מסוף העולם הקרב ובא; וגם – שדרת ביתנים של נביאים ומחוללי נבואות תקום בחצר המתחם ותציע לעוברים ושבים אמיתות ושקרים הנוגעים לעברם ולעתידם הצפוי.

 

כבכל שנה, מארח שבוע העיצוב תערוכות ושיתופי פעולה ראשונים מסוגם בין יוצרים, מוסדות תרבות וגופי ידע. השנה, מוביל המעצב שחר קדם שיתוף פעולה עם מוזיאון הטבע המתחדש בירושלים ואוצר תערוכה בה יגיבו יוצרים מקומיים תגובות לפעולת הפיחלוץ, טבע מבויים ומערכת היחסים המורכבת שבין האדם לטבע; ד״ר יונתן ונטורה וגלית שבו אוצרים תערוכה העוסקת בעיצוב מגוייס אשר תחשוף כיצד נרתמים חפצים ומוצרי צריכה בתור מנגנונים להפצת מסרים חברתיים; קבוצת המעצבים הגרפיים ממוסקבה ,TYPOMANIA, יפגישו מעצבים מרחבי העולם במסגרת תערוכת כרזות המגיבות לשאלת האמת והשקר דרך שימוש בצבעים — שחור ולבן; חללי האקדמיות והמחקר יפעלו במתכונת של חלונות ראווה פתייניים; ועוד תערוכות ואירועים ברחבי בית הנסן אשר יעסקו במניפולציות ומעשי קוסמות בעיצוב, תעמולה, אדם-מכונה ועוד. פרויקט "השדכן" יתמקד השנה במיתולוגיות אורבאניות—ירושלמיות, תחת ניצוחם של השדכנים החדשים נועה ריץ׳ ויוחאי עלוש. הפרויקט יפגיש בין מעצבים, מורי דרך ומספרי סיפורים ירושלמיים אשר יחדיו יגיבו לבניינים איקוניים ברחבי העיר ויצרו מזכרות חדשות ומפתיעות למקומות, לאנשים והסיפורים שמאחוריהם. 

 

מדי שנה שבוע העיצוב מתמקד ביצירת עבודות חדשות וגיוס המשאבים הציבוריים לתמיכה בפרויקטי עיצוב שאינם מסחריים. אלה המצוינים לעיל הינם רק חלק מקשת רחבה של פרויקטים, מיצבים, תערוכות, ומיצגים שיחד מהווים את תערוכת העל שהיא שבוע העיצוב ירושלים.



על שבוע העיצוב ירושלים:

בית הנסן מקדיש משאבים רבים לקידום תחום העיצוב בירושלים ובישראל בכלל – ושבוע העיצוב ירושלים, פרויקט הדגל שלו, הוא אירוע העיצוב הציבורי הגדול והמשפיע בישראל. הוא מתקיים מאז שנת 2011 ומציג שלל אירועים, מופעים ותערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות. שבוע העיצוב מתמקד מדי שנה בתמה מרכזית אחרת, שלאורה נבחנות סיטואציות ירושלמיות וישראליות בעלות רלבנטיות בינלאומית. זאת, מתוך מחשבה שהנוף התרבותי הייחודי בישראל הופך אותה למעין מעבדה חיה של נושאים גלובליים בוערים – ומתוך אמונה כי על עיצוב להגיב לנושאים הללו. כך מוזמנים מדי שנה מעצבים ומעצבות משלל דיסצפילינות להשתתף בו כיחידים וכקבוצות, לפתח פרויקטים ורעיונות חדשים, ולהגיב בדרכם לתמה השנתית. שבוע העיצוב הוא יוזמה של משרד ירושלים ומסורת ושל הרשות לפיתוח ירושלים, ומתקיים בניהול בית הנסן וחברת רן וולף.

 

שבוע העיצוב הוא יוזמה של משרד ירושלים ומסורת ושל הרשות לפיתוח ירושלים, והוא מתקיים בניהול בית הנסן וחברת רן וולף.

 

צוות שבוע העיצוב ירושלים 2023

ניהול כללי: סמדר צוק, רן וולף, חברת רן וולף אוצרות ראשיות: דנה בן שלום וסוניה אלוטיסקי ניהול אמנותי (אירועים והגיגים): ד"ר ג'רמי פוגל ע. אוצרות: רוני יחזקאל מפיקה ראשית: יעל הרשקוביץ תקשורת ושיווק: קארין שבתאי ניהול טכני, בית הנסן: מתן קוכמייסטר ניהול משרד, בית הנסן: מרסל תהילה ביטון הפקה טכנית: בנדה הפקות בע״מ עיצוב גרפי: ענת גוטברג, אמיתי גלעד, דן עוזרי, יואב פרי יח"צ מקומי: מירה אן בינרט יח"צ בינלאומי: Seen PR שיווק דיגיטלי: MODUS עריכת לשון: אסף שור | תרגום ועריכה, אנגלית: טטיאנה שוורצמן צבעוני | תרגום לערבית: ז'נאן בסול עיצוב תערוכות: נועם בר

 

שבוע העיצוב ירושלים

22-29 ביוני 2023

בית הנסן, גדליהו אלון 14, ירושלים

 

שעות פתיחה

22.6.2023, ערב פתיחה | 19:30-23:00 

23.6.2023 |  16:00-10:00

24.6.2023 | 22:00-10:00

25-29.6.2023 | 22:00-16:00

הכניסה חופשית

 

 

www.jdw.co.il | @jlmdesignweek | #JDW23

www.jdw.co.il | coming soon