ארועים ותערוכות
העיר סוגרת עלינו. הבניינים הולכים ונהיים גבוהים יותר, מצמצמים את השמים, מכווצים את הריאות. גם בתוך הדירה עצמה קשה יותר ויותר לנשום. הטכנולוגיה מושכת כלפי מעלה, אל העתיד, אבל מבעד לחלונות הבית נשקפת תחושה של הווה אפוקליפטי, של אסון ממשמש ובא.

 

בדירת יחיד, הנבנית בתוך הגלריה בבית הנסן, בוחן גיא גולדשטיין את היחסים בין העיר לחברה ואת המהלכים הפוליטיים, החברתיים והחומריים, המעצבים אותם. הוא יוצא מהתבוננות בתערוכת הקבע של בית הנסן, המגוללת את סיפורו ההיסטורי של בית המחסה למצורעים, ובונה בחללי הגלריה מקבץ חדרים עכשווי, העוסק אף הוא בסוגיות של אובדן ושל בדידות. 

 

בעבר נשלחו המצורעים לבידוד בפאתי העיר, ובית המחסה שימש עבורם נקודה אחרונה – מקום שממנו לא יצאו עוד, בעוד גופם הלך והתפרק. גם הגוף בתערוכה "בית חכם בגוף טיפש" הולך ומתפרק, עד שהוא נטמע בתוככי העיר העוטפת אותו – עיר שגם בטבורה אתה עדיין מרגיש בודד; הוויה אדריכלית, המכתיבה את התודעה, ובד בבד מעוררת פסימיזם תרבותי באשר להשפעת הקִדמה על עתיד האנושות ולניכור הטכנולוגי, ההולך וגובר כל העת.

 

בשנות ה-70 של המאה ה-20 צופף האתולוג, ג'ון קלהון, במעבדתו שבמרילנד עכברים, והוכיח שחברה המתקיימת בצפיפות יתר, גם אם צרכיה החומריים מסופקים, דינה לקרוס בשל לחץ פסיכולוגי. המכרסמים, שהחלו לפגוע זה בזה והגיעו עד לכדי קניבליזם, לא הצליחו לחזור ולקיים חיים חברתיים הרמוניים גם לאחר שתנאי המחיה שלהם הושבו על כנם והדוחק פחת. 

 

בניסוי החברתי והפוליטי, המתרחש בעשורים האחרונים בערים הגדולות והצפופות, מציעה לנו הקִדמה חלופות, כגון שליטה בריבוי הטבעי וצמצומו או החלפת יצר ההרס בתאוות צרכנות, אך לא ברור האם די באלה כדי להציל אותנו, או שמא המודרנה עצמה – על הפיקוח והמִשטור שהיא מביאה עִמה – היא שורש הבעיה.

 

גולדשטיין מתבונן מחדש בתנאי המחיה במרחב אורבני אנונימי, נטול מקום וזמן, ובשינויים בסדר החברתי, הפוליטי, האקלימי והטכנולוגי, שהובילו אותנו למקום זה כפרטים וכחברה. במיצב סוריאליסטי רחב היקף הוא בונה עולם, שהוא מוכר וזר בעת ובעונה אחת. האובייקטים, חדרי הדירה, הרהיטים ותפקידיהם מוכרים לנו, אך קיומם ותפקודם מצויים בשיבוש מתמיד: מערכת העיכול מונחת על שולחן אוכל, העשוי מקרש גיהוץ; ערֵמות שיער הופכות לאגוז קוקוס; שלטי תאורה משמשים כמיטה; השירותים מוצפים בכדורי זכוכית.

 

התערוכה נעה קדימה ואחורה בזמן ובמרחב – מאירופה הקודרת שבין מלחמות העולם לעיר דיסטופית עתידית; מרבי הקומות, הממלאים את העיר, לפרטי הפרטים של הדירות, המרכיבות אותם. בתוך כך מצביע גולדשטיין על התפרקות הסדר המוכר, המוסרי והפונקציונלי, ועל התפוררות הבית – גם זה המקיף אותנו מחוץ לגבולות הגלריה וגם זה המוצב בתוכה: מאידיאולוגיות מתנגשות דרך מקבץ של חלקי ריהוט וגוף ועד להררים של מלח ים, המנסה לשמר את הסדר הטוב, שדומה שאבד.

 

גיא גולדשטיין, אמן חזותי ומוזיקאי, עבודתו משלבת מעברים מדיומליים בין דימוי וטקסט, סאונד ואובייקט; כאמן חזותי שגם כותב ומחבר מוזיקה, מבסס גולדשטיין את עבודתו על הזיקה שבין החזותי והקולי. עבודותיו מאופיינות במתח ווקאלי, התנגשויות בין אובייקטים מכניים, וניסיונות שווא לטפח שיתופי פעולה והרמוניה בין אובייקטים, צלילים ונרטיבים.
גולדשטיין בוגר תואר שני בלימודי המשך באמנות, בצלאל (2007), תואר ראשון מהאקדמיה לעיצוב ויצו, חיפה (2001). משנת 2013 עומד בראש המחלקה לתקשורת חזותית בביה“ס מוסררה, ירושלים. זוכה פרס קשת של מוזיאון הרצליה, 2017; פרס שרת התרבות, 2012  ופרס אמן צעיר, 2007.

 

בין תערוכות היחיד שהציג: טעויות העתיד וכיבוד קל, 2022, ארטפורט, תל אביב; Second Hand, 2021, מוזיאון ג‘וזלין לאמנות, אומהה, נברסקה; פעם אחת, פעמה שניה, 2018, מוזיאון פ“ת לאמנות; החופשי במחשבותיו, 2017 מוזיאון הרצליה ועוד. גולדשטיין הוזמן לעשות פרוייקטים מוזמנים במוזיאונים ומרכזי אמנות בעולם, בניהם: ספר, עבודת וידאו ופרפורמנס בKW בברלין (2014), הופעה בפסטיבל מוזיקה (The Artists Festival) במוזיאון Zachenta, וורשה, פסלי חוץ לפארק הפסלים בOMI,ניו יורק ועוד.

 

אוצרת: ורדית גרוס

עיצוב גרפי: יואב פרי ודן עוזרי | עיצוב תעשייתי: ירדן עמיר 

מנהלת בית הנסן סמדר צוק | מנהלת אמנותית: קארין שבתאי 

 

שעות פתיחה: ב׳-ה׳ 18:00-10:00 | שישי 14:00-10:00 | שבת 16:00-10:00