ארועים ותערוכות

מדברים על דב

מוזמנים למפגש פתוח במסגרת התערוכה החדשה של דב אור נר במרכז מעמותה

2.6, 12:00, בחדר הקולנוע של בית הנסן (קומה 1), גדליהו אלון 14, ירושלים

המפגש יחל בדברי פתיחה מאוצרי התערוכה, קבוצת סלה-מנקה, ויסתיים בשיח פתוח עם הקהל.

 

דב אור נר: מורבידיות, פעולות קבורה וגניזה והולדתו של בד רנרוא מתוך עיקרון ההיפוך

טלי תמיר

הפעולות והעבודות של דב אור נר (ברנר ארנר), יליד פריז, 1927, דור ראשון לשואה שחווה על בשרו את אימתה ואיבד את הוריו במחנות ההשמדה, מכילות יסוד מורבידי, שמשליך על מכלול יצירתו. במהלך שישה עשורים בהם הוא פעיל באמנות הישראלית ביצע שורה של פעולות איסוף, קבורה, הטמנה וגניזה של חומרים שונים בתוך בורות או פירים שחפר באדמה. הולדת היפוכו – בד רנרוא (היפוך אותיות שמו), כדמות המזכירה את דמותו של היטלר (שהדי נאומיו הרדיופוניים הם חלק מזיכרונות ילדותו הפריזאית), מעידה על עמדה רדיקלית שאינה מסירה אחריות מאף אחד: בכל אדם שוכן גם היפוכו – ובכל "דב" שוכן גם "בד" – יסוד הרוע והאכזריות.

פרפורמנס הגוף הגרוטסקי של ההזדקנות (או, איך להיעשות עוגה): על ״מטמורפוזה״ של דב אור נר

ד״ר דרור הררי

ביצירה ״מטמורפוזה״ (אוקטובר 2022) דב אור נר בן ה-96 משלב את החומר הבזוי שנושר מגופו המזדקן (עור יבש, דם קרוש, שיער) עם מרכיבים אחרים כדי ליצור עוגה שאותה הוא אוכל פרוסה אחר פרוסה עד לסיומה. היצירה משקפת את הנזילות והשינוי של הגוף המזדקן הגרוטסקי, שנותר במצב של התהוות. לפיכך, מלבד הטלת ספק בייצוגים התרבותיים המפוברקים של הזקנה, ״מטמורפוזה״ מאתגרת גם את רעיון ההזדקנות כסופיות.

טלי תמיר היא אוצרת עצמאית והיסטוריונית של אמנות המתמחה באמנות עכשווית ובהיסטוריה של אמנות ותרבות ישראלית. היא חוקרת את הקשרים בין אמנות חזותית, אידיאולוגיה וחינוך, אמנות מעורבת חברתית וביטויים של אמנות פוליטית בישראל. בעבר כיהנה כאוצרת של גלריית "הקיבוץ" בתל אביב וכאוצרת ראשית של מוזיאון נחום גוטמן לאמנות. אצרה תערוכות במיטב המוזיאונים בארץ, ופרסמה מאמרים רבים וספרי מחקר באמנות ישראלית. זוכת פרס האוצר לשנת 2010. כיום טלי תמיר מלמדת היסטוריה של אמנות ישראלית ותיאוריה של אוצרות עכשווית ב"בית לאמנות ישראלית" במכללה האקדמית של תל אביב יפו וכותבת עבודת דוקטורט בחוג לתולדות האמנות באוניברסיטת תל אביב.

ד"ר דרור הררי הוא מרצה בכיר וראש החוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב. מחקריו על תיאטרון מודרני, פוסטמודרני ופרפורמנס ארט פורסמו בכתבי עת שונים. ספרו ״מופע העצמי: פרפורמנס ארט וייצוג העצמי״ פורסם בהוצאת רסלינג ב-2014. בימים אלה משלים כתיבת ספר על צמיחת אמנות פעולה ומיצג בישראל בשנות ה-60 וה-70, פרי מחקר במימון הקרן הלאומית למדע.


סיום משוער בשעה 14:00

התערוכה פתוחה בין השעות 10:00-14:00 ביום שישי

מומלץ להגיע כחצי שעה לפני המפגש על מנת להסתובב בתערוכה.

 

קישור לאיוונט בפייסבוק- כאן

שעות פתיחת מרכז מעמותה:

ימים ג׳-ה׳ 14:00-19:00

ימי ו׳ 10:0-14:00

נעילת התערוכה: 30.6.23