ארועים ותערוכות

מבית מצורעים לבית יוצרים – סיור בבית הנסן
אדריכל: קונרד שיק, 1887; אדריכל שימור: נחום מלצר, 2013


חמישי, 26.10, 11:30 | 13:00
השתתפות ללא עלות, אין צורך ברישום מוקדם

 

בית פתוח וסיורים בבית הנסן ששימש כבית מחסה למצורעים, ולאחר מכן – כמרפאת חוץ לטיפול במחלת הנסן. המתחם היה סגור למבקרים ואפוף מסתורין עד שנת 2000, עם עזיבתו של אחרון המטופלים. לאחר תקופה של עבודות שיפוץ ושימור נפתח הבית ב־2013 ומשמש כמרכז תרבות לעיצוב מדיה וטכנולוגיה וכמקום משכנם של דיירים יוצרים וגופי תרבות.

במהלך ימי בתים מבפנים אפשר יהיה לבקר במתחם, בתערוכות המתחלפות ובתערוכה ההיסטורית המגוללת את סיפורו של בית המחסה למצורעים מאז הקמתו בסוף המאה ה־19 עד היום.
על קירות החלל נפרס ציר זמן המתווה את השינויים הרבים שחלו במתחם במהלך יותר ממאה שנה בתחומי הרפואה, החברה והתרבות. בתערוכה מוצגים רהיטים מקוריים של בית המחסה, חפצים אישיים של מטופלים ופריטים רפואיים שנותרו במתחם לאחר סגירתו של בית המחסה.

ההוספיס בהנסן – סיור עם אדריכל השימור משה שפירא
אדריכל: קונרד שיק, 1887; אדריכל שימור: משה שפירא, 2023

 

שישי, 20.10.23, 10:00 | 11:30
השתתפות ללא עלות, אין צורך ברישום מוקדם

 

סיור עם אדריכל השימור משה שפירא האחראי על שיפוץ ושימור מבנה ההוספיס וגשרי הברזל המובילים אליו. הסיור יתמקד בעקרונות התכנון של בתי חולים בירושלים במאה ה-19 וידגים כיצד הם באים לידי ביטוי בהנסן, שנבנה במקור כבית חולים למצורעים. בין היתר תודגם למשל השפעת כיוון הרוח המערבית הנושבת בירושלים רוב הזמן על מיקומי הפונקציות השונות של בית החולים (כשבצד המזרחי של המבנה ממוקמים החללים המזוהמים ביותר על מנת שלא להדביק את החולים), ויוצגו הרעיון של מגדלי שירותים דו קומתיים ושיטות הניקוז שיושמו בחדרים כדי לאפשר "שטיפה בהצפה".

 

בסיור יוצגו גם עבודות השיקום והשימור שבוצעו במסגרת הפרויקט וכללו הטמעה של מערכות במבנים, התקנת חלונות חדשים, החלפת גג ועוד.