ארועים ותערוכות

ניהול כללי: חן גזית ורן וולף, חברת רן וולף

ביוזמת בית הנסןמרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה

מנהלת אמנותית: ענת ספרן | אוצר ראשי: טל ארז


ההשתפות בכל האירועים הינה ללא תשלום ופתוחה לקהל הרחב

*ההשתפות בחלק מהאירועים בהרשמה מראש.

פרטים נוספים ותכנייה באתר שבוע העיצוב ירושלים

 

 

ממקום מושבו בעיר שהיא עצמה צומת בין מזרח ומערב, בית הנסן במהדורת 2019 של שבוע העיצוב ירושלים יעסוק בשאלה הרגישה של "המזרח". זאת, לא רק על ידי הפניית המבט מזרחה מנקודת תצפית מערבית, ולא בהסתכלות על העבר מפרספקטיבה של שינויי תרבות ומאבקים פוליטיים. למעשה, זו היא לא הסתכלות אל המזרח, אלא על ה״מזרח״ כמונח, ככיוון, כנקודת ייחוס אבסולוטית וכסט של מערכות יחסיות שהוא מייצר ברחבי הגלובוס ובין בני האדם כעתיד ולא כפולקלור. כך, החל מהפריקונספציה וכלה באבסולוטי, ננסה לפרק את המונח, עד שנישאר עם השאלה: מה באמת רואים כשמתבוננים למזרח, והמזרח של מי הוא?

 

כ-200 מעצבים ומעצבות מישראל, סין, יפן, רומניה, טאיוון, תורכיה, הודו, בלגיה ועוד, עשרות תערוכות, מיצגים ומיצבים, ולמעלה מ-100 פרוייקטים חדשים וקיימים, כמו גם תוכנית אירועים עשירה ירכיבו את שבוע העיצוב ירושלים 2019.

 

בערב הפתיחה החגיגי לצד חשיפת כלל התערוכות והמיצבים, יתקיימו ברחבי בית הנסן שלל התערבויות חיות: רקדנים, די ג׳יי וראפרים ירושלמים יופיעו בפביליון החדש שיוקם בחצר בית הנסן / חלל התערוכה Club All יהפוך למועדון לילה סיני בהשתתפות פרפורמרים, לייב סט מוזיקלי ובר / סלון אירוח וטיפוח יזמין לטיפולי ציפורניים, קעקועים, שיער ועוד על ידי קבוצת מעצבים ואמנים / בוגרים ומרצים מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל יהפכו את הטראסות של בית הנסן ל״שוק זריחות״ ויפרשו את מרכולתם הפרפורמטיבית והקולינרית / רחפן מצייר יהפוך קליגרפיה ידנית לציורים גדולי מימדים ועודכמו בכל שנה נסיים בהופעה בהפתעה.  במהלך האירוע יפעל מתחם אוכל ומשקאות מבית פיצה פלורה ומבית הקפה של משק עפאים.

 

השנה יתמקם שבוע העיצוב במבני בית הנסן השונים ובטראסות הגן, תוך שינוי לא רק של התכנים שהבניין מכיל, אלא גם של הבניין עצמו, דרך מיצב ענק של משרד HQ אדריכלים, שיתפקד כתותב על המבנה ו״יחצה״ אותו לשניים, וישנה את הנראות, התנועה, ההתמצאות בו, וגם ייצר חללים חדשים וייחודיים.

 

האדריכלים דניאל זרחי ולילך שטיאט ואמנית הפרפורמנס דפנה קרון, יקימו בחצר בית הנסן פביליון הפועל כשעון שמש, ומתפקד הן כעבודת סאונד ועבודת תאורה, והן כבית לאירועים מתחלפים הבוחנים את המתח בין המזרח למערב.

 

התערוכה המרכזית של שבוע העיצוב בבית הנסן תבחן את תנועות הרוחב המגדירות את השפעת המזרח על המערב ולהפך, כמו גם את מקומו של המזרח התיכון בציר זה, ואת מעגליות כדור הארץ, דרך פרוייקטים חדשים וקיימים מהארץ והעולם, יחד עם ארבעה פרוייקטים חדשים במסגרת ״תכנית הצוותים הבינלאומית״ המתקיימת זו השנה השלישית ומחברת בין מעצבים מקומיים ובינלאומיים ליצירת מיצב חדש עבור התערוכה המרכזית של שבוע העיצוב.

פרוייקט השדכן בהובלת דניאל נחמיאס וטארק עזיז, יפעל זו השנה השלישית ויחבר בין שמונה מעצבים צעירים ובעלי מלאכה ותיקים ממזרח ירושלים ליצירת פרוייקטים חדשים לשבוע העיצוב.

 

תערוכה באוצרותה של המעצבת רוני לוית תציג תפיסות שונות לתיאור כדור הארץ כפי ששורטטו ע״י קרטוגרפיים או נבנו אוטומטית ע״י אלגורתמים ממוחשבים בשילוב של יצירות אמנות אישיות. כך היא מנסה לשרטט את דמותו של המושג הגיאוגרפי היחסי ״מזרח״ החל מהמפות האימפריאליסטיות שהגדירו עבור העולם המודרני את צורתו, ועד עיוותים ואג׳נדות רדיקליות בתצוגה החזותית של העולם על ארבעת רוחותיו.

 

גלעד רייך והדס זמר בןארי יהפכו את עליית הגג של בית הנסן לחלל של מציאות היברידית שבו המזרח והמערב מפיקים אחד את השני ללא הרף. סמל "הגמל המעופף", שילוב מדומיין בפני עצמו, שעיצב אריה אלחנני עבור "יריד המזרח הקרוב" שנוסד בתל אביב ב-1932, משמש כנקודת מוצא לתערוכה המתחקה אחר תהליך עיצוב המרחב החזותי המקומי לפני שהתקבע, דרך סדרה של עבודות אינטראקטיביות.

 

התערוכה "Club all", באוצרותה של הדס צוקר, היא ניסיון לשגר את המבקר אל העתיד, כפי שהוא מתהווה כיום בסין העכשווית. הקדמה, כפי שהיא מתבטאת כיום במדינה שפע צרכני, אורבניזם מואץ, ופיתוחים טכנולוגיים מופיעים בעבודותיהם של האמנים והמעצבים המציגים בתערוכה, החיים ברווח שבין האומה ליחיד.

 

פרוייקט INDIANAMA, של סוכנות הקריאטיב ANIMAL מהודו, יציג סדרת פוסטרים אנימטיביים מרהיבים מאת 70 מעצבים שונים ממהדורת 2017 של הפרוייקט, המציעים אלטרנטיבות לדימויי התיירות המיושנים של הודו.

 

מנהל שבוע העיצוב של טאייוון, בן צ׳יו, יציג סדרת אובייקטים של עיצוב טאיווני עכשווי הבודק את המתח בין המדינה המתועשת למסורת ארוכת שנים של קראפט, השואבת ממקורות שונים ורב תרבותיים הקיימים במדינה זה מאות שנים.

 

עורכי ומייסדי המגזין הרומני KAJET, יציגו עבודת וידאו אינטראקטיבית הבוחנת את העבר והעתיד, הדיסטופי והאוטופי של מזרח אירופה, דרך עריכה אינטנסיבית של חומרים קיימים מההיסטוריה וההווה של האזור.

 

חמש אקדמיות מובילות לעיצוב בישראל יציגו כל אחת חדר הבוחן את ההיברידים הנוצרים בין מזרח למערב, דרך עבודות סטודנטים ובוגרים.

האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, בהובלת המעצב והאמן גיא קוניגשטיין, מזמינה קבוצת בוגרים ובוגרות שזרחו לאחרונה מספסליה להביט מזרחה, להסתכל לשמש בעיניים ולמכור את הזריחה, במסגרת ״שוק זריחות״ שיוקם ויפעל לאורך השבוע בטראסות בית הנסן.

 

ובנוסף מיצבים ומיצגים חדשים של ״בוטיק שווארמה״, אמיר צובל ואיתי בלומנטל, עידן סידי וגל שריר ועוד.

 

שעות פעילות במהלך השבוע:

14.6- 16:00-10:00

15.6- 22:00-10:00

20-16.6 – 22:00-16:00