ארועים ותערוכות

יום רביעי 16.3

17:00-18:30 סדנת אמן עם מתן ברקוביץ

מתן ברקוביץ (Ma Tan) הוא אמן, מוזיקאי ויזם שעבודתו מתמקדת בחיבור בין טכנולוגיה לגוף האנושי. המצאותיו מתרגמות אותות כמו פעילות מוחית, דופק לב ותנועות גוף למוזיקה, הופכות פריטים יומיומיים כמו כובע ומשקפיים לכלי נגינה וזכו בפרסים בארץ ובחו"ל.

כמייסד חברת Shift, המתמקדת בחדשנות חיובית, הפיק ב-2015 את האירוע הראשון בעולם לפיתוח טכנולוגיה מוזיקלית עבור אנשים עם צרכים מיוחדים. כמרצה ומוזיקאי הופיע מתן על במות כגון Google Day, Microsoft Think Next ו – TEDx, והמיצגים האינטראקטיביים שיצר הוצגו במוזיאונים, גלריות ואירועים.

בסדנה ייחודית זו יחלוק מתן מהנסיון והמחשבות שלו לגבי נקודות החיבור בין גוף, מוזיקה וטכנולוגיה, וינחה את המשתתפים ליצור כלי נגינה והמצאות מוזיקליות בהתבסס על פעולת הנשימה. התוצרים ואבי הטיפוס יוצגו באירוע הסיום של הכנס.

18:30 התכנסות

18:45-19:00 דברי פתיחה:

מיכל איתן – ראש תוכנית התואר השני בעיצוב תעשייתי, בצלאל ופרופ׳ עדי שטרן.

19:00-21:00  מקבץ הרצאות:

ד"ר כפיר אומנסקי – החיים בעידן הגנומי – על טכנולוגיה, מדע ואתיקה

אנו חיים כיום בעידן הגנומי, עידן שבו אנו יכולים לבחון וללמוד חומר תורשתי שלם של פרטים ובע"ח. יש בידינו גישה להררי מידע, שיכול להניב תשובות לשאלות רבות בגנטיקה. נסקור את התקדמות המדע מתחילת עידן הגנטיקה ועד לימינו אנו. מה נעשה היום ומה החזון לעתיד? ולא פחות חשוב – מהן ההשלכות החברתיות שנובעות מהידע הרב שיכול להצטבר עבור כל אחד מאתנו?

ד"ר כפיר אומנסקי הוא בעל תואר ראשון במדעי החיים, האוניברסיטה העברית. תואר שני במחלקה לגנטיקה, האוניברסיטה העברית, בחקר תכונותיו של אנזים הטלומראז. תואר שלישי במכון ויצמן למדע, המחלקה לגנטיקה מולקולרית, בנושא השפעת פקטור התעתוק Runx1 על תגובת השריר לנזק, תוך שימוש במודלים גנטיים של מחלות ניוון שרירים. כיום עוסק במחקר רגנרציה (החלמה) של שריר הלב.

ד״ר אייל טרזי – גוף ראשון שני ושלישי באסתטיקת הפנים והחיוך

אם נגדיר את הגוף הראשון כגוף עימו נולדנו, הגוף השני כגוף אליו התפתחנו גנטית וסביבתית, הגוף השלישי יכול להיות מוגדר כאותו גוף משופר באמצעות פרוצדורות וטכנולוגיות חדישות.

העולם הרפואי נמצא באינטראקציה מתמדת עם העולם הטכנולוגי. מדפסות תלת מימדיות, כרסומות ומחרטות ממוחשבות, חומרים פלסטיים וקרמיים חדישים משמשים לקלינאים לשיפור ותיקון גוף האדם. רפואת השיניים המסורתית שהשתמשה בחומרים ותעתיקים פיסיים עברה דיגיטציה מלאה החל מהאיבחון והתכנון התלת מימדי ועד לתיקון הפגמים ויצירת חלופות למרכיבים המולדים. ההשפעה של טיפולים אלו על הפונקציה והאסתטיקה היא מיידית ומכאן גם לשינוי הדימוי העצמי וטרנספורמציה אישית.

ד״ר אייל טרזי, מומחה בשיקום הפה, מנהל מרכז ההשתלות הדנטליות, המחלקה לשיקום הפה, הפקולטה לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה.

דורון אלטרץ – לצלם עם הגוף: התגלמות של הדימוי הצילומי דרך טכנולוגיות אלגוריתמיות

עם עליית הצילום הדיגיטלי, הגישה המסורתית בה נתפס המדיום הצילומי כמופרד מרחבית מהגוף האנושי, החלה להתערער. יישומים אינטראקטיביים ושיתופי פעולה אדם/מחשב מאפשרים כיום לייצר תכנים חזותיים בהם התהליך הצילומי ממומש דרך פעולות מרחביות משותפות. בנוסף, תהליכים אלו מאפשרים את הטמעת הטכנולוגיה אל תוך גוף המשתמש דרך הרעיון של התגלמות (embodiment). כמקרה בוחן לשינויים הללו, תוצג בהרצאה עבודת הצילום האינטראקטיבית ״פרסלובק 2.0״ של הצלם יואב חורש, שהוצגה בגלריה לצילום של החוג לתקשורת צילומית במכללה האקדמית הדסה ירושלים באוקטובר 2015.

דורון אלטרץ הוא אמן וחוקר מדיה חדשה. בעל תואר בוגר מהמחלקה לצילום בבצלאל ותואר מוסמך מהתוכנית לתקשורת אינטראקטיבית של אוניברסיטת ניו יורק. כיום דוקטורנט לתקשורת באוניברסיטה העברית ומרצה בתכנית לתואר שני בבצלאל והמכללה האקדמית הדסה בירושלים. דורון משלב בעבודותיו גישות תיאורטיות עם פרוייקטים מעשיים בנושא מערכות הגומלין שבין טכנולוגיות אלגוריתמיות למדיה חזותיים.

דר׳ יונתן ונטורה גלית שבו – בין סמיוטיקה להרמנויטיקה: עיצוב פרוטזות כמקרה בוחן

עולם הפרוטזות העכשווי מציע מגוון אפשרויות חדשות. ביניהן הקטנת התלות ביצור המוני, חיזוק הקשר בין מעצב ומשתמש, שיתוף פעולה בין צוות העיצוב והצוות הרפואי ומודעות לצורך בהתאמה אישית.

נדבר על פרוטזות רגליים והאבולוציה המואצת שלהן, במרחב פרשני שמתרחב במהירות בעשור האחרון. מרחב אשר יוצר מגוון גדל והולך של פרוטזות, המתאפיינות ביצירתיות רבה.

ד"ר ונטורה, החוג לעיצוב תעשייתי מכליל, המכללה האקדמית הדסה

גלית שבו, התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב והחוג לעיצוב תעשייתי מכליל, המכללה האקדמית הדסה

20:45-21:30 – אורי אביב – פאנל עם המרצים

21:45 הופעה רננה רז

 

גופנו הוא יחידת המידה הראשונה והחשובה ביותר בהגדרת החפצים שסביבנו.

הפוטנציאל שהטכנולוגיה מציעה להתגבר על הגוף, להעצים את הגוף או לשפר את הגוף מעורר דמיון והיקסמות לצד פחד. זיכרון משופר, כוחות על-טבעיים, חושים מועצמים ואפילו חיי נצח, כולם מעוררים כמיהה גדולה וחרדה אדירה. לצד טכנולוגיות ביוניות המופנות כלפי תיקון מוגבלויות והפיכתם של חריגים לנורמליים יותר, ניתן ליישם שיפורים משמעותיים גם לגוף ה״תקין". האם הגוף הופך לפלטפורמה בקוד פתוח המאפשרת חיווט מחדש?

כיצד יראו חיינו בשנים הקרובות? אילו יכולות חדשות תעניק לנו הטכנולוגיה ואילו יכולות תנוון בתמורה? מה תפקיד המעצב והטכנולוג ביחס לעתיד זה? ומה מקומה של ביקורת?

הכנס ייתן במה להרצאות, סדנאות וכיתות אמן ומדען שמטרתן להפגיש בין אנשי טכנולוגיה, מדענים, מעצבים, אמנים ואנשי תרבות, שיציגו את האפשרויות שהולכות ומתהוות בתחום הזה, שמדמיינים את מה שלא דומיין עד כה. הכנס יעסוק בחשיבה על מה אפשר, מה כדאי ומה רצוי לעשות.

 

יום חמישי 17.3

17:00-19:00  סדנא בפיסול אנטומי

בסדנא משולבת הרצאה בנושא אנטומיית הפנים יחד עם פיסול מעשי על פי הנלמד בהרצאה. מדובר בסדנא יחודית, אינטראקטיבית, בה מתנסים המשתתפים בדגשים האנטומיים הרפואיים החיוניים ליסודות הפיסול האנטומי. בסדנא יודגש אופן פיסול בשכבות על פי האנטומיה של איזור הפנים. יושם דגש על מבנה הלסתות, השרירים ושינויים בהזדקנות הפנים כמשפיעים על אופן הפיסול.

ד"ר ענת בולר שרון: רופאה בכירה מומחית בשיקום הפה ושיקום פנים ולסתות. ניהלה את מרפאת שיקום פנים ולסתות בביה"ח הדסה. עוסקת בשחזור איברים חסרים בעזרת תותבות סילקון, המעניקות פתרון אסתטי למטופלים. בעלת קליניקה פרטית לשיקום הפה ושיקום פנים ולסתות במרכז ירושלים.

דניאלה זילברשטיין – אסלן: אומנית ומעצבת בעלת תואר שני בעיצוב תעשייתי מהאקדמיה לאומנות בצלאל, בעלת תואר ראשון בצורפות ואביזרי לבוש מהאקדמיה לאומנות בצלאל. בעלת סטודיו לצורפות ומותג תכשיטים"DADUCHE", מפתחת ומעצבת תכשיטים וכן מומחית בשחזור תכשיטים עתיקים.

מנחות הסדנא, מעבירות מספר קורסים בתחום אומנות ברפואה המותאמים במיוחד לרופאים ממגזרים שונים, כגון קורס לרופאים פלסטיקאים  המתקיים בביה"ח שערי צדק. הקורס זוכה להתעניינות רבה, ובוגריו מדווחים על חידוד יכולותיהם האומנותיות.

הרשמה לסדנה

17:00-18:00  ד״ר רומי מיקולינסקי – מחשוב לביש נגד יעילות

Beat them or join them? בסדנא נסקור שתי מגמות המשתמשות במידע לצרכי ניטור, בקרה וחיזוי בתחומים רבים ביניהם בריאות, יעילות ופנאי: האני האלגוריתמי והאני המכומת. במהלך הסדנא נמציא דרכים להתנגד לטרנד המעודד פרודוקטיביות שחברות טכנולוגיה רבות מקדמות על ידי המצאת מחשוב לביש "טיפש" ופרוטוטייפים לאפליקציות שמפריעות לעבוד ומעודדות בטלה.

ד”ר רומי מיקולינסקי היא חוקרת ומרצה. עבודת הדוקטורט שלה הוקדשה לזיכרון, טראומה וצילום ונכתבה בחוג לספרות אנגלית באוניברסיטת טורונטו, שם גם לימדה בחוג לתרבות חזותית. בין תחומי המחקר שלה נמנים עתיד הספרות והקריאה והשילוב בין מילים ודימויים, טקסטים וקודים, קהילות ויחידים בחברה המרושתת. בעבר עבדה במיזמי תוכן ואמנות רבים בישראל ובעולם ביניהם וואלה, קשת אינטראקטיב, אניבום והיתה מנכ"לית מכון שפילמן לצילום. כיום היא מרצה במחלקה להיסטוריה ותיאוריה, בצלאל ועמיתת מחקר במרכז המצוינות LINKS I-CORE )למידה בחברה המקושרת). כותבת יחד עם פרופ' שיזף רפאלי את "שאון דיגיטלי: נושאים בתרבות דיגיטלית" שעתיד להתפרסם ב- 2016.

17:00-19:00 המדריך לכתיבת מניפסט עיצוב עתידני

הסדנא מתמקדת בשני רעיונות: האחד הוא מבטו של המעצב אל העתיד, והשני הוא טקסט כמחולל שינוי. שני רעיונות אלו שזורים בתוך המניפסט. במסגרת הסדנא נבחן את ההיסטוריה של המבט אל העתיד, ואת מקורותיו ומאפייניו של  המניפסט. נדון במספר דוגמאות מפורסמות של מניפסטיים אדריכליים. ונברר את מידת הרלוונטיות של המניפסט כיום, וכיצד צורת כתיבה זו יכולה לעזור לנו כמעצבים. המשתתפים מוזמנים להביא עמם טקסט פרי עטם, התחלה של טקסט, רעיון לטקסט, או אפילו דוגמא לפרויקט שמחפש מניפסט. במסגרת הסדנא נדון ביחד בטקסטים של משתתפי הסדנא. הסדנא בעברית, אולם ידיעה טובה של אנגלית מומלצת.

רות פלמון, אדריכלית בוגרת בצלאל, מרצה במחלקה לעיצוב פנים, מכון טכנולוגי חולון. רות אחראית על תחום התיאוריה במחלקה לעיצוב פנים, ומלמדת זו שנה שניה סטודיו עיצוב עתידני בהשראת סרטי סייברפאנק. תחום המחקר שלה הוא היחסים בין עבודה ועיצוב. כאדריכלית היא עוסקת במגוון של תחומים מעיצוב פנים למגורים, ועד מבני ציבור.

הרשמה לסדנה

19:00-19:30 הפסקה והתכנסות

19:30-20:00 הצגת פרוייקטים אישיים של שובל ניר וגילי מרדינגר, סטודנטים בתוכנית במסלול לעיצוב וטכנולוגיה.

20:00-21:00 מקבץ הרצאות קצרות

אבישי רובין –  "ביו- ארט"; הממד הטכנו-ביולוגי של הגוף האנושי באמנות בת זמננו- עבודותיה של האמנית הצרפתייה אורלן כמקרה בוחן.

גופה של אורלן עומד בבסיס עבודות הפרפורמנס שלה; מטמורפוזה של הגוף באמצעות שימוש בכלים ביולוגיים-קליניים מציבים אותה בחזית המחקר האמנותי אודות מעורבות המדע והטכנולוגיה בגוף האנושי. בהרצאה אציג ואקרין קטעים מעבודותיה הבולטות, תוך סקירת הפרשנויות השונות שניתנו להן על ידי כותבים מקצועיים, בהקשר המדעי-טכנולוגי-פילוסופי שלהן.

אדר' אבישי רובין, B.arch- bezalel וסטודנט בתכנית לתואר שני במדיניות ותיאוריה של האומנויות, בצלאל.

שנית אדם-אלקיים – fits to your feet

נעליים הן הקשר הישיר של הגוף לקרקע, הן אינן רק ״כסות״  צורתן והתאמתן משפעות על יציבת הגוף אופן תפקודו ויכולתיו, ועל המצב המנטלי של הלובש. הן האוביקט הנלבש המושפע ביותר מתכתיבים  ואידאות של יופי ואופנה, ההופכים את המנעל מאוביקט פונקציונלי בסיסי לאוביקט טעון ,המעצים  או מחליש את הלובש. התאמת האוביקט לרגל הינה לרוב סכמטית אם הוא חלק מייצור המוני, או מדויקת אם הוא נבנה ספציפית עבור אדם מסוים, אך נראה שבחברה מבוססת טכנולוגיה ואינדוידואליזם,  שימוש בטכניקות דיגיטליות של התאמה אישית לתוך ייצור המוני, יערערו נורמות של לבוש וייצור ,וידגישו רצון להפגין ערכי יופי, חדשנות, או מעמד , לצד אתגרים פיזים וגופניים של הלובש.

שנית אדם-אלקיים, מעצבת נעליים ואבזרים, מרצה בעיצוב תעשיתי תואר ראשון , בוגרת בצלאל וRCA. שנית היא Designer maker עם נסיון בעיצוב לתעשיה של פרטי לבוש ואבזרים ,פיתוח גזרות וטכניקות עבודה בטקסטיל ועור.

 

21:00-22:30 הרצאת keynote

בהרצאה שחותמת את הכנס יחלוק מתן ברקוביץ מהנסיון והמחשבות שלו לגבי נקודות החיבור בין גוף, אמנות וטכנולוגיה. באותו מעמד יוצגו גם התוצרים שפותחו על ידי התלמידים, במסגרת סדנת אמן שהנחה מתן ליצירת כלי נגינה והמצאות מוזיקליות מבוססי נשימה.