ארועים ותערוכות

באביב 1918 הקים רונלד סטורס, המושל הבריטי הראשון של ירושלים, את "האגודה למען ירושלים" (Pro Jerusalem Society). האגודה הבנתה, יצרה וקידמה את דמותה של העיר, והגדירה מתווה שימור עירוני שלא היה קיים בה לפני כן. כוחה והשפעתה נבעו ממגוון האישים שישבו בה: נציגי כל הדתות בעיר, אמנים, מתכננים, פקידי ממשל ואזרחים. פעולותיה באו לידי ביטוי בקני מידה שונים – מהאובייקט הקטן ועד תכנית המתאר הכוללת. בכך יצרה האגודה את ירושלים בהתאם לחזון המדומיין שלה, שהורכב לעתים מייבוא של רעיונות זרים ולעתים מהתבוננות על הקיים. בארבע שנות פעילותה, הוציאה לפועל את חזונה ועיצבה את העיר כפי שאנו מכירים – הדימוי של ירושלים כפי שאנחנו מכירים היום, הוא בן 100 שנה בלבד. התערוכה ההיסטורית, אותה אצרו אלכסנדרה טופז, הדר פורת וקרן קינברג, חושפת פרק לא מוכר בהיסטוריה של ירושלים, ומציעה מבט חדש על 100 השנים הבאות בעיר דרך עיניהם של שישה מעצבים, אשר מגיבים לפעולות עיצוביות שעשתה האגודה בעיר.

אוצרות:  אלכסנדרה טופז, הדר פורת, קרן קינברג.

מציגים:  עודד בן יהודה, סטודיו גרוטסקה, רמי טריף, עפרי ליפשיץ, סטודיו מג'נטה, סטודיו מייג'ור מייג'ור מייג'ור – יפתח גזית, אמיר ארגוב ושיר סניור, אליעד מיכלי ואביאור זאדה.

בשיתוף:  המרכז לעיצוב עירוני – בית המודל, צוות מדיניות השימור: מנהל התכנון ומחלקת השימור בעיריית י-ם, גרואג-הראל אדריכלים, רן וולף תכנון אורבני וניהול פרויקטים בע"מ.

תודות:  ארכיון אמריקן קולוני, ד"ר נירית שלו כליפא, ארכיון מוזיאון רוקפלר.